Educație pentru media la limba engleză: cum dezvoltăm gândirea critică și creativitatea elevilor

În aprilie 2024, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a lansat o nouă provocare pentru profesorii de liceu: integrarea conținuturilor de educație media în cadrul orelor de limbă engleză. Obiectivul? Să ofere elevilor oportunitatea de a învăța cum să analizeze critic informațiile, să identifice sursele credibile și să creeze conținut media.
Rodica Aculov, profesoară de limba engleză la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Cimișlia, a răspuns fără ezitare acestui îndemn. Interesată de mult timp de subiectul alfabetizării informaționale, ea a văzut în acest proiect o șansă de a contribui activ la dezvoltarea gândirii critice în rândul tinerilor:
„Educația pentru media este extrem de valoroasă, mai ales într-o perioadă în care suntem permanent înconjurați de diverse informații. Abilitatea de a le diferenția pe cele veridice de falsuri este esențială pentru formarea unor tineri responsabili. Ne-am dorit ca elevii noștri să învețe cum să gestioneze corect informația, să recunoască sursele credibile și să gândească critic. Am fost încântați să facem parte din această experiență, care ne-a oferit o nouă perspectivă asupra modului în care ne raportăm la media”, spune profesoara la un an distanță după pilotarea acestei inițiative.
Oportunitatea a fost și pe placul elevilor. Aceștia au explorat concepte precum greenwashing și brainwashing, au învățat să creeze podcasturi, vloguri și reportaje, dezvoltându-și nu doar abilități media, ci și încrederea în sine, lucrul în echipă și autonomia în procesul de învățare.
„În lumea actuală, educația media este esențială. Prin astfel de proiecte reușim să-i învățăm să gândească, să pună întrebări, să analizeze și să ia decizii în cunoștință de cauză. M-am bucurat enorm când am văzut produsele realizate și am conștientizat ce copii talentați avem în țară și câți profesori dedicați realizează proiecte în care depun mult suflet”, mai adaugă Rodica Aculov.
Pe parcursul proiectului, profesoara a creat nouă planuri de lecție pentru limba engleză, în care a integrat concepte media relevante, menite să sporească motivația și creativitatea elevilor. „Astăzi, în calitate de profesoară de limbă engleză, predau disciplina opțională Video storytelling, iar informațiile obținute în urma proiectului mă vor ajută să creez lecții mai atractive. Copiii au nevoie de un mentor care să-i ajute să navigheze corect în «farfuria media» atât de diversă din jurul lor. Aceste inițiative trebuie să continue. Ele contribuie direct la crearea unui mediu de învățare pentru viață”, precizează Rodica Aculov.
În anul de studii 2024–2025, 21 de profesoare din cadrul a 11 instituții de învățământ din Republica Moldova au participat în cadrul Programului privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinei Limba engleză în clasa a X-a. Implementat de CJI în parteneriat cu DW Akademie și susținut de Ministerul Educației și Cercetării (MEC), programul a contribuit la formarea unei generații de elevi mai critici, mai conștienți și mai bine pregătiți pentru a naviga în spațiul informațional actual. Pe 15 mai, în cadrul unei activități de totalizare a programului, profesoarele și-au împărtășit practicile și experiențele de succes.
Proiectul „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, a fost implementat de CJI în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).