În 2021, alte patru instituţii media din Moldova, susţinute de CJI, şi-au sporit audiența online. Unele au devenit istorii de succes pentru alte redacții din regiune

Partenerii media ai Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) în cadrul proiectului „Înţelegerea audienţei prin suport digital” – CU SENS, Media TV, Vmeste și BAStv – împreună cu experții internaţionali Alexei Terehov şi Serge Sakharau au făcut un schimb eficient de experiență în domeniul sporirii audienţei, creşterii veniturilor şi îmbunătățirii conținutului media pe parcursul anului 2021. Evenimentul de totalizare s-a desfăşurat în format online, pe data de 23 septembrie.

În perioada aprilie-august, experții străini au desfășurat mai multe runde de consultații online cu cei patru parteneri media, pentru a le afla necesitățile și a le oferi consultanța necesară în funcție de cerințele fiecărei instituții media în materie de creștere a audienței și sporire a veniturilor. Astfel, timp de câteva zile, Alexei Terehov şi Serge Sakharau s-au aflat virtual în redacţiile media ale partenerilor proiectului, oferindu-le sugestii și recomandări pentru îmbunătățirea conținutului redacțional.

Fondatorul şi redactorul-şef al publicaţiei CityDog.by din Minsk, Belarus, Serge Sakharau, care este pentru al doilea an consecutiv expertul media al proiectului „Înțelegerea audienței prin suport digital”, a descoperit și în acest an în Moldova proiecte media valoroase, care merită a fi prezentate drept istorii de succes pentru instituții de presă din țările învecinate. „Sunt impresionat de fiecare dată să văd cum instituțiile de presă încep să-și atingă obiectivele și să înregistreze progrese în ceea ce privește sporirea audienței. Lucrând deja al doilea an cu instituțiile de presă din Moldova și observând dedicația și inspirația cu care acestea lucrează pentru atingerea obiectivelor, de curând am început să prezint colegilor din alte țări unele instituții media din Moldova ca fiind exemple de succes. Acestea implementează inițiative corecte de creștere a audienței, care, cel mai important, aduc rezultate”, se arată convins Serge Sakharau.

Alexei Terehov, expert media din Rusia, a făcut o retrospectivă a activităților proiectului, evidențiind patru elemente importante care contribuie la creșterea audienței – vizualizarea, monetizarea, dezvoltarea canalului de YouTube și storytellingul, acordând o atenție sporită celui din urmă. „Fiecare instituție media trebuie să aibă cât mai mulți eroi – oameni simpli din preajma noastră, care au în spate o istorie impresionantă și care poate fi arătată publicului. Anume acești eroi mișcă lucrurile în cadrul unei instituții de presă și îi sporesc audiența. Prin urmare, este foarte important ca fiecare redacție să aibă cât mai mulți protagoniști de acest fel, care trebuie scoși în prim-plan”, consideră expertul.

Irina Sterpu, manageră de proiecte în cadrul echipei CU SENS, afirmă că experții au oferit o consultanță valoroasă, care a permis redacției să-și canalizeze eforturile în direcția creșterii audienței. „Am reușit să ne înțelegem mai bine audiența, s-o atragem de partea noastră și să utilizăm mult mai eficient unele instrumente de publicitate. În mod special, am folosit oportunitățile oferite de Google Ads, care ne-au permis să creștem audiența pe site-ul nostru, creat în luna martie a acestui an, dar și pe YouTube. De asemenea, am reușit să atragem și audiența de limbă rusă prin faptul că am tradus cele mai importante investigații video. La final de proiect, am realizat și un video de promovare a proiectului media CU SENS, care se bucură de audiență și ne ajută să ne promovăm valorile pe piața media din Republica Moldova”, a spus Irina Sterpu.

Pentru Media TV de la Cimișlia, participarea în cadrul acestui proiect a însemnat o nouă șansă pentru o instituție media cu o istorie de 25 de ani în spate. „Datorită susținerii acestui proiect am reușit să ne schimbăm metodele de lucru, să introducem inovații în procesele noastre redacționale. Evident, ne simțeam confortabil în cadrul televiziunii tradiționale și nu ne făceam griji cine ne urmărea. Dar timpurile s-au schimbat. Acum trăim într-un alt secol, cu alte condiții care ne obligă să ne schimbăm și abordarea în raport cu auditoriul. În cadrul proiectului am reușit să digitalizăm întreaga noastră arhivă video din perioada anilor 1996-2006, ceea ce înseamnă peste 1.000 de ore trecute în format digital. Avem încă mulți oameni nostalgici, care vor să se revadă în materiale video publicate acum două decenii. Am monetizat acest serviciu, care începe să aducă roade”, a menționat Andrei Bargan, directorul Media TV.

În 2021 și portalul Vmeste de la Cahul a primit un imbold pentru a se dezvolta și a deveni o sursă importantă de informare pentru vorbitorii de limbă rusă din sudul țării. „Acest proiect a fost pentru noi un punct de pornire, lansarea unei mici rachete care sperăm să devină un proiect media de succes pe viitor. Pe parcursul acestui an am reușit să înregistrăm rezultate pozitive la toți indicatorii setați la început de proiect, iar la unele capitole chiar am depășit indicatorii, ceea ce ne face destul de optimiști. Audiența înregistrată și experiența acumulată în acest an, în rezultatul implementării în practică a sugestiilor experților, ne permit să fim încrezători că proiectul nostru este unul viabil, iar Vmeste are șanse reale să devină o instituție de presă de referință pentru consumatorii media de limbă rusă din sudul țării”, consideră Ștefan Boitan, directorul portalului.

Portalul BAStv de la Basarabeasca și-a stabilit și el un obiectiv ambițios – să devină o sursă importantă de informare online nu doar pentru locuitorii din raionul Basarabeasca, dar și pentru alte regiuni din sudul țării. „Televiziunea BAS TV activează pe piața media din Moldova de mai bine de 20 de ani, însă abia de curând am început să cucerim și spațiul online. Participarea în cadrul proiectului ne-a permis să atragem audiența online și, cel mai important, s-o facem loială. Cu suportul experților am făcut primii pași în acest sens – am majorat volumul conținutului media și l-am diversificat, am creat noi rubrici, am lansat versiunea română a site-ului. De asemenea, dezvoltarea pe direcția online și atragerea audienței ne-a permis să experimentăm unele instrumente de monetizare a site-ului. Suntem realiști și ne dăm seama că mai este nevoie de timp pentru a obține rezultate concrete la acest capitol, dar cel mai important este că am făcut primii pași în această direcție”, a spus Ludmila Topal, redactora-șefă a BAStv.

Reprezentanta Internews, Sasha Skotarenko, a menționat că rezultatele obținute de partenerii media pe dimensiunea sporirii audienței și creșterii veniturilor sunt îmbucurătoare. „În același timp, trebuie să recunosc că cel mai mult mă impresionează faptul că, în cadrul redacțiilor, ați reușit să schimbați anumite practici, să experimentați noi instrumente și metode de lucru care încep să dea roade. Acest fapt bucură și inspiră deopotrivă”, a concluzionat Sasha Skotarenko.

Pe parcursul anului 2021, cele patru instituții media au obţinut granturi în valoare de 5.000 de euro fiecare pentru implementarea iniţiativelor privind sporirea audienţei şi creşterea veniturilor.

În total, în perioada 2018-2021, 16 instituții media din Republica Moldova au beneficiat de suport financiar și consultanță profesionistă pe dimensiunea creșterii audienței și consolidării independenței financiare.

Proiectul „Înţelegerea audienţei prin asistenţă digitală” este implementat de CJI cu suportul Internews şi finanţat de Suedia. Proiectul îşi propune să contribuie la îmbunătăţirea calităţii conţinutului media şi a sustenabilităţii financiare a instituţiilor de presă printr-o mai bună înţelegere a necesităţilor publicului.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy