În cadrul unei noi instruiri organizate de CJI, profesoare de la treapta gimnazială au învățat cum să predea disciplina Educație pentru media

19 profesoare care predau la gimnaziu s-au familiarizat cu conținutul manualului Educație pentru media și au însușit principalele tehnici și metode de lucru pentru a putea preda în școală acest curs la treapta gimnazială. Instruirea, care s-a desfășurat în format online în limba rusă, a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în perioada 13-15 mai 2022. Formarea a fost susținută de Natalia Grîu, co-autoarea curriculumului şi manualului Educație pentru media pentru clasele a VII-a și a VIII-a și jurnalistul Dumitru Stoianov. 

Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, a menționat în debutul evenimentului că educația media a devenit o necesitate în secolul XXI. „Indiscutabil, digitalizarea a adus cu sine multe beneficii și ne-a făcut viața mai ușoară din multe puncte de vedere. În același timp, spațiul virtual ascunde o serie de pericole și capcane pe care trebuie să știm cum să le evităm pentru a nu cădea pradă dezinformării, trollingului, sextingului sau altor fenomene negative care ne amenință în mediul online. Educația pentru media este disciplina care ne învață cum să ne simțim siguri în spațiul virtual și să gândim critic în orice circumstanțe”, a spus Mariana Tabuncic.

Cristina Leva, reprezentanta Deutsche Welle Akademie în Moldova, a evidențiat faptul că instruirea abordează subiecte extrem de actuale, felicitând participantele că au ales să-și sporească nivelul de profesionalism. „Conținutul pe care îl veți studia va fi de folos atât dvs., cât și elevilor dvs. Ne exprimăm speranța că la finalul cursului veți lua decizia de a preda această disciplină în școală”, a precizat Cristina Leva.

Pe parcursul celor trei zile de formare, participantele au studiat cele mai importante teme din manualul Educație pentru media la treapta gimnazială, exersând totodată diverse tehnici și metode de predare a conținutului. Împreună cu Natalia Grîu, participantele au însușit regulile netichetei și funcțiile mass-media, au învățat care sunt elementele cheie ale unei știri corecte și echidistante, au discutat despre oportunitățile, dar și riscurile cărora se supun elevii în mediul virtual. Dumitru Stoianov a discutat cu profesoarele despre rolul și importanța mass-media, despre esența mesajului media, despre securitatea în mediul virtual și metodele prin care îți poți securiza conturile online.

Participantele la instruire au menționat la final că subiectele au fost extrem de actuale și vor depune tot efortul pentru a convinge administrația școlii, dar și elevii să aleagă în următorul an de studii disciplina Educație pentru media.

Galina Carmanschi, profesoară la Gimnaziul Zgurița din raionul Drochia, a menționat că „pe lângă conținutul util și interesant, instruirea a ajutat-o să descopere o serie de tehnici noi, care dezvoltă gândirea critică a elevilor”. Irina Baltaji, profesoară la Liceul Tvardița din raionul Taraclia, a dat  asigurări că cunoștințele acumulate vor fi implementate în practică, precizând că „informația a fost interesantă și accesibilă”.

Până în prezent, CJI a instruit 214 de învăţătoare și învățători, 191 de profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 201 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opţională Educaţie pentru media este predată în şcolile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei și Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învăţământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.

Instruirea fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).a

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy