Instruire CJI: „Educația pentru media este disciplina care vă ajută să fiți mai aproape de elevi și eleve”
Ce este educația media și cum poate fi valorificat conținutul manualului Educație pentru media la treapta primară, pentru a dezvolta gândirea critică a micilor consumatori de media. Subiectul a fost discutat în cadrul unui nou program de formare organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în perioada 5-7 iulie 2024, la care 19 învățătoare de la treapta primară și-au dezvoltat competențele de educație media pentru a putea ulterior transmite cunoștințele elevilor lor.
Instruirea s-a desfășurat în baza curriculumului cursului opțional Educație pentru media de la treapta primară, dar și a versiunii actualizate a manualului Educație pentru media, tipărit în anul 2023. Manualul a fost revizuit pentru a fi în pas cu noile tendințe și schimbări în domeniu, dar și pentru a-l face mai atractiv pentru micii consumatori de media.
Formatoarele cursului au fost Loretta Handrabura și Natalia Grîu, autoarele curriculumului şi manualului Educație pentru media, clasele a III-a și a IV-a.
Mariana Tabuncic, manageră de program CJI, a menționat că în societatea actuală este extrem de important să avem gândire critică, să conștientizăm riscurile la care suntem expuși în spațiul virtual, să înțelegem de ce este important să ne protejăm identitatea în spațiul online și cum putem învăța să creăm conținut media, care respectă rigorile deontologice. „Toate aceste subiecte sunt parte integrantă a conținuturilor de educație media, care se regăsesc în manualele de Educație pentru media elaborate de CJI în anii 2017-2019 și actualizate în anii 2023-2024. Într-o societate în care informația ne copleșește din toate părțile este imperios necesar să știm cum s-o consumăm responsabil și cu discernământ,” a spus Mariana Tabuncic.
În cadrul instruirii, participantele și-au îmbunătățit cunoștințele în domeniul educației media. Au discutat despre rolul educativ al filmului și cum se face analiza acestuia pentru a înțelege corect mesajul transmis, au creat ziare în echipă, învățând să selecteze corect informația relevantă, au discutat despre fotografie și rolul acesteia în transmiterea mesajului, au aflat cum putem evita riscurile din mediul online, care sunt regulile netichetei și de ce este important să avem un comportament etic în online De asemenea, au testat metode și tehnici noi de predare, care fac lecțiile mai interesante și interactive.
Natalia Grîu a evidențiat faptul că instruirea urmărește scopul de a învăța pedagogii să-și revoluționeze viziunile didactice. „Educația pentru media este despre modul în care lucrăm cu textul și cu toate tipurile de informații, iar misiunea noastră este de a vă ajuta să creați un proces didactic autentic. Diferența mare dintre noi și copii trebuie să rămână doar la nivel de vârstă, dar nu și de viziune. Educația pentru media este disciplina care vă ajută să fiți aproape de elevii dvs., să fiți profesoara lor media cool, învățătoarea care jonglează cu informația, care este la curent cu ceea ce se întâmplă în jur, care este autodidactă, care folosește platformele noi și nu se teme să vorbească despre desene animate și filme, care cunoaște jocuri virtuale, știe ce este inteligența artificială și își atinge obiectivele didactice prin intermediul tuturor formelor de media,” a menționat Natalia Grîu.
Loretta Handrabura a discutat despre securitatea în mediul online și a atenționat învățătoarele să fie atente la informațiile pe care copiii le consumă în spațiul virtual. „Educația pentru media nu este doar despre oportunitățile pe care ni le oferă mediul online, dar și despre riscuri, care, odată evitate, pot salva destine. Fiți atente la emoțiile elevilor, la modul în care aceștia interacționează unii cu alții, cum gândesc și care le sunt valorile, cine sunt idolii lor din spațiul virtual pe care încearcă să-i copieze. Atrăgând atenția asupra acestor aspecte veți descoperi că modelele de comportament pe care le urmează nu sunt întotdeauna cele mai potrivite. Dvs. sunteți în măsură să interveniți și să schimbați lucrurile,” a spus Loretta Handrabura.
La finalul instruirii, învățătoarele au fost informate și despre alte oportunități pe care le oferă CJI în domeniul educației media, inclusiv concursuri și alte activități menite să sporească nivelul de gândire critică al elevilor și elevelor, fiind încurajate să profite de acestea și să valorifice conținuturile puse la dispoziție.
Învățătoarele au plecat acasă entuziasmate, fiind convinse că educația media este extrem de necesară pentru a educa o societate care gândește critic.
Mariana Barbieru, învățătoare la Gimnaziul nr. 51, or. Vatra, mun. Chișinău:
Mă simt o norocoasă că am avut prilejul să fiu prezentă la această instruire. Cu siguranță, am devenit mai bogată grație aportului nou informațional pe care l-am dobândit în domeniul educației media și nu doar. Instruirea a venit cu o încărcătură intelectuală extinsă pe mai multe domenii și, îndeosebi, de cultură generală. M-am convins că toate ideile, sfaturile, recomandările și instrucțiunile sunt perfect accesibile și ușor de implementat la clasă cu elevii. Până la finalul instruirii, deja mi-am completat o agendă de notițe cu remarca «to do», cât mai curând posibil. Am conștientizat că educația media este o necesitate în învățământul actual. Neapărat voi alege această disciplină opțională pentru a ajuta elevii să-și formeze competențe și atitudini indispensabile lumii contemporane.”
Oxana Bojii, învățătoare la Gimnaziul nr. 102, s. Brăila, mun. Chișinău:
Instruirea a fost o adevărată aventură, condusă cu multă dăruire de doamnele formatoare Loretta Handrabura și Natalia Grîu, care ne-au ghidat cu iscusință în tot ce înseamnă media, ajutându-ne să ne autodescoperim și să evoluăm frumos și corect prin centrarea pe elevii noștri, pentru ca ulterior să le formăm micilor consumatori de media gândirea critică și să-i învățăm să consume media de calitate. Organizarea activităților, cât și modul de conectare lejer și deschis cu publicul au făcut ca aceste trei zile să fie foarte productive, începând cu limbajul și tehnicile practice până la evaluarea/autoevaluarea cu succes. Suntem profund recunoscătoare întregii echipe care au făcut posibilă desfășurarea acestui program de instruire atât de necesar fiecărui cadru didactic.”
Alexandra Tuluc, învățătoare la Liceul Teoretic „Alexandru cel Bun”, or. Rezina:
Impactul pe care l-a avut asupra mea această instruire este cu adevărat neprețuit. Am rămas ferm convinsă că educația pentru media este centrată pe elev, transformând, în același timp, cadrul didactic într-un pedagog modern. Educația pentru media ne motivează să fim activi și implicați, dezvoltându-ne personalitatea prin noile experiențe cognitive ce le oferă această disciplină școlară. Promit că voi continua să transmit mai departe bagajul de cunoștințe acumulate și voi fi la fel de dedicată și pasionată de această disciplină.”
Marina Meleca, învățătoare la Liceul Teoretic „Ion Creangă”, c. Coșnița, r-n Dubăsari:
Cu siguranță, am avut parte de o experiență inedită și extrem de importantă pentru cadrele didactice de la treapta primară. Sunt recunoscătoare pentru acest curs în urma căruia plec cu un bagaj de cunoștințe noi și foarte utile în domeniul educației media. Voi aplica neapărat în practica mea pedagogică toate cunoștințele acumulate, metodele de predare sau jocurile achiziționate. Suntem recunoscători pentru experiența obținută, în special conectarea cu prezența fizică și așteptăm cu mare drag o nouă întâlnire cu noi experiențe și noi achiziții.”
Svetlana Pulber, învățătoare la Liceul Teoretic ,,Mihai Eminescu”, or. Căușeni:
Am decis să particip la această instruire pentru că mi-am dat seama că atât eu, cât și părinții nu suntem suficient de pregătiți pentru a îndruma elevii în acest demers complex și variat. Ghidate de formatoare, am explorat noile conținuturi de educație media, descoperind tehnici și metode interactive de predare a cursului opțional Educație pentru media, identificând efectele pozitive și negative ale media asupra copilului, analizând articole, ziare și filme. De asemenea, ne-am îmbogățit vocabularul cu cuvinte noi din Dex-ul media. Spre final am ales cu încredere «Eroul meu preferat media» și am revenit acasă cu scopul de a crea «Galeria de eroi și eroine» pe care să-i învăț cum și cu ce să intre în «Blocul media», apoi să elaboreze «Madlena media», să consume corect din «Farfuria media», ținând cont de dieta informațională, de regulile netichetei și înlăturând obezitatea informațională. Voi îndemna părinții, colegii, elevii să gândească limpede și critic.”
Până în prezent, CJI a instruit 234 învățătoare, 191 de profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 277 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opțională Educație pentru media este predată în școlile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învățământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.
Programul de formare este parte a proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) din Danemarca și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.