Redacțiile Agora și Ziua de azi și-au îmbunătățit cunoștințele în domeniul sporirii audienței

Partenerii media ai Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) în cadrul proiectului „Înțelegerea audienței prin suport digital”, redacțiile Agora și Ziua de azi, și-au îmbunătățit cunoștințele în domeniul sporirii audienței online. Reprezentanții celor două instituții de presă au participat, în perioada 21-22 februarie la o instruire online în cadrul căreia au aflat cum trebuie să-și gestioneze corect canalul de YouTube pentru ca să atragă audiența și să mențină interesul cititorilor, precum și care sunt modelele de monetizare în media care și-au demonstrat eficiența.

În prima zi de instruire, expertul ucrainean Kirill Evseev, specialist certificat în YouTube, a discutat cu participanții despre perspectivele platformei pentru presă, despre felul în care ar trebui să arate canalul, care video-uri trebuie publicate și cum funcționează algoritmii.

„Una din principalele greșeli comise de instituțiile de presă este publicarea pe același canal de YouTube a conținutului media destinat diferitor categorii de audiență. O instituție media poate avea conținut divers, destinat mai multor categorii – copii, tineri, maturi interesați de un anumit content media. În momentul în care publicăm toate produsele video pe același canal de YouTube, algoritmii nu înțeleg cărui tip de auditoriu să distribuie acest conținut. Este o eroare care reduce drastic audiența”, afirmă expertul, precizând totodată că „pe YouTube nu trebuie publicate toate materialele video ale unei redacții, ci doar cele care sunt valoroase și pot produce emoții audienței”.

Kirill Evseev consideră că cel mai important pas pentru dezvoltarea canalului de YouTube ține de stabilirea auditoriului și crearea conținutului video anume pentru el. Expertul a asociat YouTube-ul cu un supermarket în care se regăsesc produse de care are nevoie consumatorul, nu produse pe care vrea să le vândă supermarketul.

Creșterea audienței în mod organic este posibilă doar dacă sunt respectate anumite condiții. „Un canal de YouTube trebuie să aibă o tematică interesantă, un prezentator carismatic, materialele video să fie publicate cu o anumită regularitate și să fie setate conform cerințelor platformei, să existe subiecte fierbinți, care pot deveni virale, iar canalul să aibă un aspect atractiv. Toate împreună pot contribui la creșterea organică a audienței”, este convins trainerul.

În cea de-a doua zi a instruirii, experta media Daryna Shevchenko, parteneră în cadrul companiei de consultanță Jnomics și CEO în cadrul publicației The Kyiv Independent din Ucraina, a discutat despre modelele de afaceri în media, care sunt cele mai viabile surse de venit și ce face  sustenabilă o instituție media.

„Pentru a menține audiența și a o determina să vă finanțeze activitatea trebuie, în primul rând, să înțelegeți care sunt necesitățile cititorilor voștri și să vă creați produsele media în funcție de acestea. De asemenea, trebuie să discutați în permanență cu audiența, să-i comunicați valorile redacției și să aflați care sunt preferințele ei. Nu în ultimul rând trebuie să investiți în aspectele tehnice care ar permite cititorului să se aboneze foarte ușor la conținutul vostru, să devină patron sau să achite abonamentul de membru. În momentul în care aceste lucruri nu pot fi făcute cu ușurință, atunci cititorul, pur și simplu, pleacă. Procedurile tehnice de interacțiune cu cititorii trebuie să fie cât se poate de simplificate”, consideră experta.

La finalul instruirii, Serghei Pervozvanskii, directorul comercial al publicației online Молодий Буковинець (din ucr.: Molodoi Bucovineț) din Cernăuți, Ucraina, a relatat istoria de succes a acestei instituții media în domeniul monetizării și creșterii sustenabilității financiare. „Site-ul nostru are o audiență de 3-5 milioane de vizualizări pe lună, iar din punct de vedere a veniturilor cel mai important indicator pentru noi este anume numărul de vizualizări. Publicația are o structură diversă a veniturilor din publicitate, cele mai importante fiind cele obținute de la Google AdSense (25%), articole comerciale (20%), bannere (15%), publicitatea noutăților de la bursă (18%), programe de parteneriat (14%). De asemenea, obținem venituri din publicitatea pe Facebook, Instagram, publicitatea de context sau de la proiecte speciale”, a spus el.

Participanți au conștientizat că trebuie să fie creativi și să experimenteze în permanență, au aflat noi metode de monetizare și au înțeles cât este de important să menții un contact permanent cu audiența.

„A fost o ocazie bună să discutăm și să aflăm instrumente de lucru pentru creșterea canalului de YouTube. La fel, case-urile altor organizații media din regiune sunt foarte utile și ne ajută să fim creativi”, a menționat Irina Ghelbur de la portalul Agora.

„Nu ratăm niciodată ocazia de a participa la instruiri livrate de către experți internaționali, de la care putem învăța ceva nou sau prelua noi experiențe. Asta ne permite să creștem profesional și să ne inspirăm din practica de succes a altor colegi în dezvoltarea instituției media pe care o reprezentăm”, a spus Vitalie Hotnogu, portalul Ziua de azi.

Redacțiile Agora și Ziua de azi au fost selectate de către juriu în calitate de parteneri media ai CJI în anul 2022, în rezultatul unui concurs de granturi închis, anunțat pentru toți partenerii media ai proiectului din perioada anilor 2018-2021.

Cele două redacții urmează să-și pună în aplicare inițiativele de sporire a audienței în perioada martie-septembrie 2022. Pe parcursul desfășurării proiectului, acestea vor beneficia de granturi în valoare de 10.000 de euro fiecare, dar și de consultații online cu participarea experților internaționali.

Proiectul „Înțelegerea audienței prin asistență digitală” este implementat de CJI cu suportul Internews şi finanțat de Suedia. Proiectul își propune să contribuie la îmbunătățirea calității conținutului media şi a sustenabilității financiare a instituțiilor de presă printr-o mai bună înțelegere a necesitaților publicului.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy