Un grup de învățătoare și-au dezvoltat competențele media, în baza manualului actualizat Educație pentru media de la treapta primară

Douăzeci de învățătoare de la treapta primară și-au dezvoltat competențele de educație media în cadrul unui program de formare organizat la Chișinău de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în perioada 28-30 iunie 2024. Formatoarele cursului au fost Loretta Handrabura și Natalia Grîu, autoarele curriculumului şi manualului Educație pentru media, clasele a III-a și a IV-a.

Instruirea a avut drept suport curriculumul cursului opțional Educație pentru media de la treapta primară, dar și versiunea actualizată a manualului Educație pentru media, tipărit în anul 2023. Manualul a fost revizuit pentru a fi în pas cu noile tendințe și schimbări în domeniu, dar și pentru a-l face mai atractiv pentru micii consumatori de media.

În debutul instruirii, Mariana Tabuncic, manageră de program CJI, a menționat că îmbunătățirea competențelor media ale cadrelor didactice, reprezintă unul din obiectivele de bază ale CJI. „Din 2017, disciplina Educație pentru media este inclusă în programul școlar de la treapta primară, timp în care s-au schimbat multe lucruri în domeniu. Prin urmare, am considerat oportun să revizuim manualul, pentru a-l face mai interactiv și mai actual. În cadrul instruirii veți avea oportunitatea să explorați noile conținuturi de educație media, să descoperiți tehnici și metode interactive de predare, pentru a putea împărtăși aceste cunoștințe elevilor și elevelor dvs. în procesul de predare a Educației pentru media”, a spus Mariana Tabuncic.

Timp de trei zile, participantele și-au format noi competențe media, analizând rolul educativ al filmului, discutând despre presa scrisă și cea online, audiovizual, însușind regulile netichetei și funcțiile mass-media, abordând subiectul securității online, oportunitățile și riscurile din mediul virtual la care se expun copiii. De asemenea, au testat mai multe instrumente interactive, au testat noi metode și tehnici de predare, care odată utilizate vor putea face lecțiile mai interesante și interactive.

Natalia Grîu a menționat că educația media a fost întotdeauna prezentă în viața noastră – de la desenele rupestre din perioada preistorică la inteligenta artificială din zilele noastre. „Prin urmare, dacă ar fi să definim media într-un singur cuvânt, cu siguranță, acesta ar fi informația sub diversele ei forme și manifestări. De fapt, educația pentru media este strâns legată de atitudinea pe care o avem față de informație”, a spus Natalia Grîu.

Loretta Handrabura a acordat o atenție deosebită securității online a micilor consumatori de media, evidențiind rolul important al învățătoarelor și părinților în supravegherea timpului și a informațiilor pe care le consumă în mediul virtual. „Dependența de mediul online a copiilor este un aspect de care trebuie să ținem cont în mod special. Cu regret, copiii văd puține modele în noi și copiază modelele din mediul online. În momentul în care îi veți întreba care sunt idolii lor din spațiul virtual veți descoperi chestiuni îngrijorătoare legate de ce anume consumă copiii în mediu online, de unde se informează și ce iau drept normă. Concluzia de care trebuie să ținem cont este că mediile trebuie consumate cu discernământ, dozat și în cunoștință de cauză, iar cadrelor didactice și părinților le revine un rol esențial în acest sens”, a spus Loretta Handrabura.

Învățătoarele au fost încurajate să promoveze gândirea critică în rândul discipolilor prin predarea în școală a disciplinei opționale Educație pentru media la treapta primară. Acestea s-au arătat încrezătoare că vor putea utiliza eficient la lecții cunoștințele acumulate, pentru a dezvolta competențele media ale elevilor lor.

Mariana Malai învățătoare la Liceul Teoretic Mălăiești, r-n Criuleni, a menționat că pleacă acasă cu convingerea că din noul an de studii va preda Educație pentru media la clasa a III. „De asemenea, voi convinge și alți colegi, părinți și elevi că este extrem de necesar ca acest curs să fie studiat în școală”, a spus învățătoarea.

Alina Curtiș, învățătoare la Gimnaziul Rublenița, r-n Soroca, a apreciat oportunitatea de a valorifica potențialul disciplinei opționale Educație pentru media. „Formarea m-a ajutat să înțeleg că educația media merge în paralel cu tot ce este nou astăzi – siguranța online, regulile de comportament în spațiul virtual, sănătatea micului consumator de media, diversitatea filmului etc”, consideră învățătoarea.

Având studii și în jurnalism, învățătoarea Silvia Bîrca de la Gimnaziul „Anton Guzun” din s. Bulboaca, r-n Anenii Noi, a redescoperit acest domeniu în cadrul instruirii, având convingerea că va putea îmbina armonios jurnalismul cu predarea Educației pentru media.

Vladlena Oprea învățătoare la Liceul Teoretic ,,Alexei Mateevici”, or. Cricova, a conștientizat că în condițiile în care dezinformarea este tot mai prezentă în societatea noastră, este imperios necesar să gândească limpede și să-i învețe și pe elevii săi să facă la fel.

Până în prezent, CJI a instruit 214 învățătoare, 191 de profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 277 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opțională Educație pentru media este predată în școlile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învățământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.

Programul de formare este parte a proiectului „Avansarea educației mediatice și sprijinirea mass-media din Republica Moldova”, susținut de Suedia și implementat de Internews în Moldova.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy