MAI și SIS ar putea dispune sistarea accesului la site-urile ce conțin informații cu caracter infracțional. Ce presupune proiectul de lege aprobat recent de Guvern?
La 26 iunie, Guvernul a aprobat un proiect de lege ce vizează reglementarea procedurii de blocare a accesului utilizatorilor la website-urile unde sunt plasate anumite tipuri de conținuturi periculoase. Inițiativa, care nu a devenit deocamdată lege (aceasta urmează să fie examinată și aprobată de către Parlament), presupune o serie de intervenții pe Legea privind prevenirea și combaterea criminalității informatice.
Ce tipuri de website-uri și conținuturi sunt vizate de potențiala lege? Ar putea avea un efect negativ asupra presei?
În redacția curentă, amendamentele nu au un potențial de a periclita activitatea presei prin restricții abuzive, ilegale și neîntemeiate. În primul rând, inițiativa Guvernului „țintește” doar în website-urile destinate și utilizate pentru pregătirea sau comiterea infracțiunilor. Ca să fie considerată astfel, o pagină web ar trebui să distribuie sau să publice:
- Conținuturi sau informații răspândirea cărora echivalează cu comiterea unei infracțiuni (ex: hărțuirea sexuală; ademenirea minorului în scopuri sexuale; propagarea fascismului, a rasismului şi a xenofobiei escrocheria etc.);
- Apeluri prin care persoanele sunt îndemânate să ofere anumite date ca să întreprindă și alte acțiuni, ce ar putea rezulta în beneficii materiale pentru autorul informației. Cu alte cuvinte, este vorba despre schemele de escrocherie și fraudă online;
- Conținuturi prin care se încearcă recrutarea sau determinarea persoanei pentru comiterea unor infracțiuni sau răspândirea programelor malițioase utilizate la comiterea infracțiunilor;
- Anunțuri despre vânzarea, oferirea sau promovarea în orice mod a obiectelor sau substanțelor interzise prin lege sau a căror circulație este limitată prin legea penală (ex: substanțe narcotice);
- Conținuturi cu imagini sau alte reprezentări ale minorilor implicați în activități sexuale;
- Conversații online îndreptate spre propagarea pedofiliei.
Care sunt autoritățile ce ar putea decide asupra blocării surselor online?
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și Serviciul de Informații și Securitate (SIS) ar urma să decidă asupra blocării accesului la pagini web sau asupra eliminării la sursă a conținutului online. Acest lucru ar urma să fie dispus prin ordinul emis de conducătorul subdiviziunii specializate în prevenirea și combaterea criminalității informatice din cadrul MAI sau SIS. Ordinul de blocare a accesului la website-uri se emite numai dacă conținutul online nu poate fi eliminat la sursă de către furnizorii de servicii de găzduire a conținutului online sau furnizorii de conținut online de pe teritoriul Republicii Moldova.
Sistarea accesului la pagina web care conține informații destinate și utilizate pentru pregătirea sau comiterea infracțiunilor poate fi dispusă pe un termen de 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii acestuia, dar nu mai mult de 90 de zile.
Controlul de legalitate
Potrivit conceptului inițiativei legislative, în cazul blocării accesului la pagini web sau eliminării la sursă a conținutului online, persoanele prejudiciate vor avea posibilitatea de a contesta ordinul din partea MAI sau SIS direct în instanța de judecată. Magistrații ar urma să judece plângerea cu pricina în termen de doar 15 zile și să admită sau să respingă contestația ori să modifice ordinul prin care s-a dispus sistarea accesului la pagina web sau eliminarea la sursă a conținutului online.