Un nou grup de profesori de liceu, instruiți de CJI. „În acest val informațional trebuie să învățăm să fim înotători abili“
În cadrul unui nou program de formare în domeniul Educaţiei pentru media, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a instruit 11 profesoare şi trei profesori care predau în clasele de liceu. Instruirea, care a fost prima cu prezență fizică după mai mult de doi ani de activități online, s-a desfăşurat în perioada 15-17 aprilie 2022, la Chișinău. Formatoarele cursului au fost Loretta Handrabura și Natalia Grîu, autoarele curriculumului şi manualului Educație pentru media pentru clasele a X-a și a XI-a.
Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI, a menționat, în debutul instruirii, despre importanța cultivarea gândirii critice în aceste timpuri. „Investițiile pe care le facem astăzi nu sunt doar pentru ridicarea nivelului dvs. de profesionalism. Acestea sunt investiții pentru un viitor în care va exista mai multă gândire critică și competențe media avansate. Sperăm să vă convingeți de acest lucru pe parcursul formării”.
Oxana Iuteș, directoare adjunctă la Internews în Moldova, a observat numărul în creștere al profesorilor interesați de instruirile CJI. „Vă încurajăm să deveniți ambasadori și ambasadoare ai/ale gândirii critice. Generațiile noastre viitoare depind de implicarea dumneavoastră și de felul în care îi vom învăța să facă alegerile corecte”.
Natalia Grîu a început prima sesiune familiarizând profesorii și profesoarele cu drumul parcurs de CJI pentru a introduce disciplina în programa școlară.
„Educația pentru media este o disciplină transversală. Este arta de a face față informației, care vine spre noi din toate părțile. Noi putem să ne înecăm în acest val informațional sau putem să ne învățăm să fim înotători abili”.
De asemenea, Loretta Handrabura a apreciat motivația și deschiderea participanților pentru învățare continuă. „Este important pentru profesori să iasă din bula lor de comoditate. Vă mulțumesc pentru că v-ați dat șansa să vă modelați, ca să-i puteți modela și pe copii”.
Utilizând tehnici și metode actuale, participanţii şi-au expus aşteptările cu care au venit la instruire, au analizat calitatea surselor media, au vorbit despre pluralismul de idei, au discutat despre rolul jurnaliștilor și fotojurnaliștilor într-o societate democratică şi au învățat să identifice dezinformarea și știrile false. Influencerii și trollii au constituit un alt subiect de discuție de interes, la fel ca și siguranța tinerilor în mediul virtual.
După o formare plină de analiză și dezbateri, pedagogii au recunoscut că alfabetizarea media merită mult mai multă atenție în procesul educațional. Deși trei zile nu sunt suficiente pentru a intra în esența tuturor temelor, Nicolina Colesnic, profesoară la Liceul „Gheorghe Asachi” din capitală, a fost încântată de această experiență.
„Noi, profesorii, suntem implicați în multe formări, dar de aici chiar voi lua acasă un bagaj arhiplin de tehnici, subiecte, noțiuni, precum și emoții pozitive. Formatoarele au fost extraordinare și formabilii pe potrivă”.
Oleg Guțu, profesor de educație fizică la Liceul „Constantin Stere” din satul Abaclia, raionul Basarabeasca, a început să predea disciplina încă din septembrie 2021, deși nu avea manuale. „Cred că disciplina și manualul sunt atât de complexe, încât aș mai avea nevoie de o săptămână de instruire. Acum înțeleg mult mai bine cum trebuie abordate unele subiecte și am cunoscut exemple și studii de caz relevante”, ne-a împărtășit profesorul.
Până în prezent, CJI a instruit 211 învăţătoare și învățători, 176 de profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 178 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opţională Educaţie pentru media este predată în şcolile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învăţământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.
Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova” (MEDIA-M), finanţat de USAID, UK şi implementat de Internews în Moldova.