Atelier CJI: Implementarea Planului interministerial de Alfabetizare Informațională și Media, în dialog cu reprezentanții centrelor de tineret

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) continuă seria de ateliere ce țin de realizarea acțiunilor incluse în Planul interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media, document aprobat de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii în mai 2024. La 8 noiembrie, în cadrul celui de-al doilea atelier online, CJI a pus în discuție acțiunile din document cu peste 15 reprezentanți ai centrelor de tineret din țară.  

„Intenția documentului este să ne coagulăm eforturile, ca să intervenim pe subiectul alfabetizării informaționale și media, gândire critică, consum de informații calitative. Planul acoperă mai multe direcții, iar noi ne vom concentra pe ceea ce știm noi mai bine să facem prin centrele de tineret, ca să ne asigurăm că avem un impact mai mare”, a subliniat Marcel Marin, șeful Direcției politici în domeniile tineret și sport din cadrul Ministerului Educației și Cercetării.

Angela Vacaru, experta care, împreună cu CJI, a coordonat elaborarea Planului interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media, a explicat că documentul urmărește, prin acțiunile propuse, să crească nivelul de gândire critică în rândul diferitelor categorii de cetățeni. „Ne-am propus să includem în acest plan acțiuni realizabile, pe de o parte ambițioase, dar care să țină cont de contextul în care ne aflăm și resursele pe care le avem. Un alt principiu a fost să vedem ce programe, ce infrastructuri, ce acțiuni prevăd planurile ministerelor relevante, dar și ale altor structuri de stat relevante. În loc să creăm ceva separat, ne-am propus să vedem unde putem încadra anumite acțiuni care ar putea contribui la dezvoltarea și creșterea nivelului de alfabetizare informațională și media al diferitor categorii de cetățeni. Vrem să menținem «viu» acest plan, adică să includem acțiuni noi dacă va fi relevant, iar altele să fie modificate în corespundere cu contextul”, a precizat Angela Vacaru.

Reprezentanți ai centrelor de tineret, participanți la discuție, și-au manifestat deschiderea să contribuie la realizarea acțiunilor incluse în plan.

„Instruirile ar trebui să înceapă cu angajații din domeniul tineret. Aceste programe de calificare trebuie să fie cu adevărat inovative. Teorie am putea citi și singuri. Avem nevoie de practică și studii de caz, ca la rândul nostru, să putem pune în aplicare aceste exerciții în lucrul cu tinerii”, a spus Elena Burlacu, șefa Centrului Municipal pentru Tineri din Ungheni.

„Avem nevoie de instruiri cât mai practice prin care să arătăm efectual diseminării unor informații. Acestea ar funcționa cel mai bine în cazul tinerilor. Centrele de tineret, prin activitățile lor, încearcă să promoveze anumite comportamente. Protecția în mediul online și consumul responsabil de informații ar putea fi un fir roșu în activitatea noastră”, a menționat și Anatol Reghiment, specialist principal în cadrul Agenției Naționale pentru Tineret, autoritate administrativă în subordinea Ministerului Educației și Cercetării.

Planul interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media a fost elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul organizației International Media Support (IMS) din Danemarca. Documentul este implementat de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii cu sprijinului partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă.

Primul atelier a fost organizat pentru reprezentanții organelor locale de specialitate în domeniul învățământului din toată țara.

Această activitate a fost organizată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy