Atelier CJI: Rolul cadrelor didactice de la Universitatea Pedagogică „Ion Creangă” în implementarea Planului interministerial de Alfabetizare Informațională și Media

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a organizat un nou atelier dedicat implementării acțiunilor prevăzute în Planul interministerial de Alfabetizare Informațională și Media, document elaborat de CJI și aprobat în mai 2024 de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii. Evenimentul a avut loc pe 10 decembrie, cu prezența a 12 cadre didactice de la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău.

Angela Vacaru, experta care, împreună cu CJI, a coordonat elaborarea Planului interministerial, a explicat că documentul își propune să crească nivelul gândirii critice al cetățenilor din Republica Moldova. „La etapa elaborării acestui document, am pornit de la premisa că alfabetizarea informațională și media ar trebui să fie o responsabilitate a autorităților. Un exemplu elocvent care ne arată cât de importantă este gândirea critică sunt alegerile. Recentele scrutine din Republica Moldova și România au demonstrat că manipularea și dezinformarea pot influența rezultatele alegerilor, devenind un risc real pentru democrație”, a subliniat Angela Vacaru.

Larisa Noroc, doctoră în istorie și conferențiară universitară, șefa Catedrei Istorie și Științe Sociale, a subliniat rolul esențial al cadrelor didactice în formarea gândirii critice a tinerilor. „Noi, cadrele didactice, avem responsabilitatea să dezvoltăm competențele de gândire critică și analitică ale tinerelor generații. Educația media este esențială în acest sens. Într-o lume aflată într-o continuă schimbare, în fața provocărilor precum propaganda și manipularea, alfabetizarea media reprezintă soluția pentru a deveni rezilienți la poluarea informațională”, a spus ea.

De asemenea, Liuba Petrenco, doctoră în pedagogie și conferențiară universitară, a evidențiat importanța educației media în formarea viitorilor pedagogi. „Implicarea profesorilor din universitățile pedagogice este esențială, pentru că noi formăm cadrele didactice care vor educa viitoarele generații. Este crucial ca fiecare profesor, indiferent de disciplina predată, să dobândească cunoștințe și abilități în domeniul alfabetizării media, astfel încât să-i ajute pe studenți să discearnă între adevăr și fals. Generațiile tinere sunt familiarizate cu tehnologia, dar au nevoie de ghidaj pentru a înțelege ce informații sunt veridice”, crede Liuba Petrenco.

Aceeași idee a fost reiterată de prodecana Facultății de Filologie și Istorie, doctoră în filologie și conferențiară universitară, Olga Boz, atrăgând atenția asupra urgenței de a consolida educația media la nivel național. „Ceea ce face un profesor – să influențeze gândirea elevilor și să-i învețe să analizeze critic informațiile – este de neînlocuit. Formarea profesorilor trebuie să devină un pilon central în dezvoltarea educației din Republica Moldova pentru a combate dezinformarea și lipsa discernământului informațional. Profesorul are un mare impact asupra felului cum gândește elevul, iar integrarea unor subiecte care i-ar învăța să analizeze o informație este foarte importantă”, a concluzionat Olga Boz.

Planul interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media a fost elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu susținerea organizației International Media Support (IMS) din Danemarca. Documentul este implementat de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii cu sprijinul partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă.

Primele trei ateliere au fost organizate pentru reprezentanții organelor locale de specialitate în domeniul învățământului din toată țara, ai centrelor de tineret și cei ai Institutului Național pentru Educație și Leadership (INEL).

Această activitate a fost organizată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.

 

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy