Atelier CJI: Implementarea Planului interministerial de Alfabetizare Informațională și Media, în consultare cu reprezentanții INEL
Realizarea acțiunilor incluse în Planul interministerial privind Alfabetizarea Informațională și Media, document aprobat de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii în mai 2024, a fost pusă în discuție cu angajații Institutului Național pentru Educație și Leadership (INEL). Consultările au avut loc în cadrul unui atelier organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), la 19 noiembrie.
Angela Vacaru, experta care, împreună cu CJI, a coordonat elaborarea Planului interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media, a explicat că scopul documentului este de a crește nivelul gândirii critice al cetățenilor Republicii Moldova.
Potrivit ei, acest obiectiv poate fi realizat prin creșterea accesului la oportunități de informare și învățare, atât formale, cât și informale, începând de la nivelul preșcolar și continuând pentru toate grupurile de vârstă, incluzând reprezentanții minorităților lingvistice, categoriile social-vulnerabile, precum și persoanele cu deficiențe de auz sau văz.
„Vedem acest document ca pe un prim pas spre dezvoltarea unei politici publice în domeniul Alfabetizării Informaționale și Media. Scopul pe care ni l-am propus este esențial pentru construirea unei societăți informate, capabile să facă față provocărilor informaționale și pentru sprijinirea dezvoltării gândirii critice, ce va permite cetățenilor să înțeleagă și să analizeze corect informațiile și contextul acestora”, a subliniat Angela Vacaru.
În cadrul discuțiilor, Viorica Andrițchi, directoarea INEL, a subliniat importanța acestei inițiative. „Instituția publică Institutul Național pentru Educație și Leadership apreciază ca oportună și relevantă direcția strategică de alfabetizare informațională și media a cetățenilor Republicii Moldova. Conform misiunii sale, institutul poate sprijini cadrele didactice din țară în procesul de alfabetizare informațională și media a copiilor și elevilor, prin intermediul programelor de mentorat, realizate de către mentorii instituționali, care fac parte din Rețeaua Națională de Mentori a INEL. Credem că conjugarea eforturilor tuturor părților interesate va consolida reziliența tinerilor, cadrelor didactice, tuturor cetățenilor la pericolele dezinformării”, a spus Viorica Andrițchi, directoarea INEL.
Planul interministerial de integrare a acțiunilor de Alfabetizare Informațională și Media a fost elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul organizației International Media Support (IMS) din Danemarca. Documentul este implementat de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii cu sprijinului partenerilor de implementare din cadrul instituțiilor de stat relevante, dar și al organizațiilor din societatea civilă.
Primul atelier a fost organizat pentru reprezentanții organelor locale de specialitate în domeniul învățământului din toată țara, iar cel de-al doilea pentru centrele de tineret.
Această activitate a fost organizată în cadrul proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.