CJI a actualizat conținutul manualelor Educație pentru media la toate cele trei trepte de învățământ
Începând cu anul de studii 2024-2025, elevi și eleve de la toate cele trei trepte de învățământ – primar, gimnazial și liceal, studiază disciplina opțională Educație pentru media din manuale actualizate. CJI a decis să revadă conținutul tuturor manualelor, pentru a ține pasul cu noile schimbări și evoluții în domeniu, având în vedere că prima ediție a manualelor a fost tipărită în perioada anilor 2017-2019. Autoarele acestora sunt expertele în educație dr. în filologie Loretta Handrabura și Natalia Grîu.
Manualele au fost actualizate în baza curricula la disciplina Educație pentru media, la treptele primară, gimnazială și liceală, aprobate în 2017, 2018 și 2019 de Ministerul Educației și Cercetării, fiind destinate profesorilor și elevilor din clasele a III-a/a IV-a, a VII-a/a VIII-a și, respectiv, a X-a/a XI-a.
„Schimbările produse în domeniul media ne-au determinat să revizuim și să actualizăm manualele Educație pentru media la toate cele trei trepte de învățământ. Ne dorim ca elevii și elevele care studiază disciplina să aibă la dispoziție manuale care conțin informații de actualitate, îi țin la curent cu cele mai noi schimbări în domeniul media și le oferă oportunitatea de a înțelege mai bine modul în care ne influențează pe toți informația. Sperăm că noile manuale de Educație pentru media vor răspunde nevoilor lor de informare, le vor deschide noi perspective ale cunoașterii, îi vor ajuta, în continuare, să-și cultive gândirea critică și îi vor face să fie cât mai responsabili în raport cu informația pe care o consumă”, susține directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu.
Autoarele manualelor consideră oportună actualizarea conținuturilor de educație media, având în vedere că în decursul ultimilor 5-7 ani s-au produs schimbări semnificative în domeniu.
„Schimbările de paradigmă din media (tradițională și cele noi) și dezvoltarea fulminantă a tehnologiilor digitale se manifestă ca impact și consecințe asupra comportamentelor și atitudinilor elevelor și elevilor noștri. O dată la cinci ani manualele Educație pentru media de pe toate treptele trebuie să reflecte aceste transformări astfel încât achizițiile de la această disciplină să le fie utile beneficiarilor generației Z în calitatea lor de consumatori și creatori de media”, susține coautoarea manualelor Loretta Handrabura.
„Dialogul cu elevii și interacțiunea cu profesorii ne-a ajutat să înțelegem cum putem aborda creativ și comprehensiv (inclusiv pentru ciclul primar) sub aspect metodologic conținutul manualele de Educație pentru media. Am încercat să actualizăm produsele media oferite spre analiză și să introducem elementele de noutate din ultimii ani. De asemenea, am optat pentru mai multă interactivitate și centrare pe sarcini de gândire critică”, afirmă coautoarea manualelor Natalia Grîu.
Manual Educație pentru media, treapta primară
Manualul de la treapta primară a fost actualizat în 2023. CJI a considerat oportun să reevalueze conținutul acestuia pentru a-l face mai atractiv, mai prietenos și în pas cu noile informații și tendințe din domeniul media. De asemenea, experiența și recomandările profesoarelor care au predat Educația pentru media din 2017 au fost extrem de valoroase și au ajutat CJI să înțeleagă mai bine cum să adapteze conținutul, astfel încât acesta să fie mai ușor de asimilat de micii consumatori de media.
În ediție actualizată, manualul de la treapta primară are o nouă copertă și un nou format, acesta a devenit mai mic și mai compact; textul a fost redus, în speță la etapa de Realizare a sensului. Prin urmare, manualul a devenit mai aerisit, cu mai multe mesaje imagistice și mai ușor de citit. Linkurile au fost dublate cu coduri QR, pentru a facilita accesul la sursele indicate în manual.
Au fost introduse cuvinte noi în vocabular, cum ar fi: cinefil, film tridimensional (3D), podcast, blog, vlog; au fost introduse noi tehnici de lucru, care să stimuleze lucrul în echipă și să mențină interesul celor mici, de exemplu, careuri de cuvinte sau jocuri specifice vârstei. Au fost actualizate informațiile de la rubrica „Știați că…” cu exemple noi la majoritatea temelor. Au fost introduse produse media noi și actuale pentru analiză la tema Funcțiile media, Mijloacele media, Filmul. Au fost introduse spre analiză texte noi, de exemplu, fragment ilustrativ de text din cartea „Un click din colți sau Lupul Manipulator” de autoarea letonă Solvita Denisa-Liepniece la tema Emisiunile cognitive și cele de divertisment și la tema Manipularea prin media. La tema despre Capcanele mediului virtual a fost inserat și propus spre analiză un fragment din cartea UF!, de scriitoarea Ionela Hadârcă – Ghid de conviețuire cu frații și surorile mai mici pentru a oferi o nouă perspectivă asupra consumului excesiv de media. De asemenea, urmare a consultării cadrelor didactice au fost introduse mai multe exerciții interactive.
Mariana Malai, învățătoare la Liceul Teoretic Mălăiești, satul Mălăiești, raionul Criuleni, va preda în acest an Educația pentru media unui număr de 30 de elevi și eleve din clasa a IV-a.
Anul de studii 2024-2025 va fi unul special pentru cei 30 de elevi, absolvenți ai treptei primare. Aceștia vor avea ocazia să-și dezvolte abilități de gândire critică în cadrul orei opționale Educație pentru media. Manualele oferite gratuit de Centrul pentru Jurnalism Independent, fapt pentru care suntem recunoscători, vor ajuta elevii să înțeleagă rolul și impactul media, să facă distincție între o informație reală și una manipulatorie. Consider că această disciplină trebuie predată în fiecare școală, pentru că astfel elevii vor deveni mai conștienți și mai responsabili față de utilizarea și interpretarea informațiilor media”.
Versiunea pdf a manualului Educație pentru media (clasele a III-a/a IV-a) poate fi accesată și descărcată aici: ROM și RUS.
Manual Educație pentru media, treapta gimnazială
Manualul de la treapta gimnazială a fost actualizat în anul 2024. Acesta, de asemenea, are o copertă nouă, un format nou, dispune de coduri QR și multe ilustrații noi. Vocabularul a fost îmbogățit cu cuvinte noi cum ar fi: amprenta digitală, cinefil, critic de film, dedicație, dezinformare, film tridimensional (3D), generic, megafon, propagandă, propagandă de război, realitate augmentată, vidding. La tema Rolul imaginii în transmiterea mesajului media a fost descris fenomenul deepfake, au fost ilustrate imagini utilizate de presă în contextul escaladării conflictului militar dintre Fâșia Gaza și Israel din 2023. La tema Mesajul educativ al filmului au fost introduse informații noi referitoare la cinematografia autohtonă, fiind menționate filmele Carbon și Tunete. La tema Siguranța online au fost utilizate cele mai recente date ale Studiului „Siguranța copiilor pe Internet”, publicat în 2021 de Centrul Internațional „La Strada”. De asemenea, au fost introduse noi tehnici de lucru, cum ar fi studiul de caz, cercetarea media, dezbaterea, realizarea unui vox sau al unul flash-mob. Ca urmare a consultării opiniei cadrelor didactice, autoarele au optat și pentru introducerea algoritmilor de analiză a știrii. Au fost introduse noi tutoriale, elaborate de CJI sau ONG-uri specializate.
Luminița Gîlcă, profesoară la Liceul Teoretic „Emil Nicula” din satul Mereni, raionul Anenii Noi, va preda în acest an Educația pentru media unui număr de 54 de elevi din clasa a VII.
Educația pentru media este mai mult decât prioritară în contextul evenimentelor contemporane. În Liceul Teoretic „Emil Nicula”, Educația pentru media este la ea acasă, fiind disciplina opțională studiată de 54 de elevi de la treapta gimnazială și 18 liceeni, dornici de a „dezbrăca” adevărurile media de haina falsurilor și a propagandei. Suntem informați, deci bine înarmați și protejați. Aducem mulțumiri CJI pentru manualele distribuite, proaspăt ieșite de sub tipar. Este o adevărată plăcere să dăm start acestei aventuri împreună!”
Versiunea pdf a manualului Educație pentru media (clasele a VII-a/a VIII-a) poate fi accesată și descărcată aici: ROM și RUS.
Manual Educație pentru media, treapta liceală
Manualul de la treapta liceală are și el o copertă nouă, fiind completat cu numeroase informații de actualitate. Acesta, de asemenea, conține coduri QR, multe ilustrații și linkuri noi la diverse produse video. Vocabularul a fost completat cu noi cuvinte cum ar fi: autism virtual, cheapfake, critic de film, cyberflashing, dezinformare, dezinformare malițioasă, dezinformare neintenționată, doxing, film tridimensional, instrumente Web 3.0, mesaj viral, live streaming, podcast, propagandă, propagandă de război, realitate virtuală, realitate augmentată, vidding etc. Autoarele au introdus informații despre instrumente noi de productivitate și dezvoltare personală, cum ar fi: Google Calendar sau Microsoft Outlook, Todolist, Wundelist, Note, Evernote, OneNote, Habitica, Screen Time, Digital Wellbeing, LastPass, 1Password, Google Docs, Google Drive. La tema Fotografia de presă au fost inserate fotografii care reflectă războiul din Ucraina, fiind menționat și rolul jurnaliștilor Viorica Tătaru și Andrei Captarenco în reflectarea situației de pe frontul de luptă. Au fost prezentate exemple de trucare a imaginilor cu ajutorul Inteligenței artificiale. De asemenea, au fost introduse informații referitoare la noile formate în social media: Video 360; Videoclipurile Augumented Reality, Clipurile video animate, Povești video create de Snapchat, Stories, Reels-uri. Au fost menționate noi programe de editare digitală: Pixir și Picasa. Au fost introduse exemple noi de știri; s-a făcut referire la podcastul cuMinte, un produs realizat de Mediactitica începând cu anul 2020 pentru a combate dezinformarea. În exemplele oferite s-au pus în valoare personalități din Republica Moldova, dar și cele mai recente evenimente din ultimii cinci ani – s-a făcut referire la experiența pandemică sau războiul din Ucraina pentru a surprinde autenticitatea și actualitatea demersului educațional din perspectiva educației media.
Elena Eroșcenco, profesoară la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din orașul Căușeni, va preda în acest an Educația pentru media unui număr de 50 de liceeni.
Elevii din clasa a X-a au manifestat un interes deosebit pentru disciplina opțională Educație pentru media. Această disciplină devine din ce în ce mai relevantă în contextul societății moderne, unde informația circulă rapid și abundent. Prin intermediul acestei materii, elevii învață să analizeze critic sursele de informații și să identifice știrile false. De asemenea, cursul îi ajută să-și dezvolte abilitățile de comunicare și gândire critică. Prin studierea impactului mass-media asupra societății, elevii devin mai conștienți de rolul pe care media îl joacă în viața lor”.
Versiunea pdf a manualului Educație pentru media (clasele a X-a/a XI-a) poate fi accesată și descărcată aici: ROM.
Manualele au fost actualizate de CJI în cadrul proiectului „Avansarea educației mediatice și sprijinirea mass-media din Republica Moldova”, susținut de Suedia și implementat de Internews în Moldova. Programul își propune să contribuie la creșterea unui sector media divers.