CJI a continuat să dezvolte competențele media ale profesoarelor care integrează conținuturi de educație media la limba română

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în parteneriat cu DW Akademie, a organizat o nouă instruire pentru profesoarele din cadrul a 11 instituții de învățământ, care în anul de studii 2023-2024 implementează Programul privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinei limba română, în clasa a VI-a. Instruirea s-a desfășurat la Chișinău în perioada 24-26 noiembrie 2023, cu acordul Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova, prin ordinul Nr. 1521 din 23.11.2023.

Cristina Leva, ofițeră de proiecte a DW Akademie în Republica Moldova, a evidențiat faptul că scopul celui de-al doilea program de formare este de a dezvolta competențele media ale profesoarelor implicate în realizarea acestui program și a le îndemna să aplice în procesul educațional noi tehnici și metode de predare interactivă.

Împreună cu formatoarea Natalia Grîu și managerul proiectului Educație pentru media din Lituania, Arminas Varanauskas, profesoarele au făcut un schimb util de experiență despre practicile de infuzare a conceptelor de educație media la limba română utilizate de la începutul anului de studii, au aflat care este algoritmul de analiză a știrii, au învățat ce este gamificarea și cum să creeze și să integreze conținut video la orele de limba română, s-au informat cum poate fi aplicată inteligența artificială în procesul educațional sau în alte tipuri de activitate, au aflat ce este un vox populi și care sunt tehnicile de realizare a acestuia.

De asemenea, folosind noile practici și metode învățate, profesoarele au dezvoltat unități de conținut din cadrul proiectării de lungă durată la limba română, în clasa a VI-a pentru semestrul II. Acestea au fost prezentate și evaluate reciproc. Atât sesiunile teoretice, cât și cele practice au urmărit scopul de a ajuta cadrele didactice să infuzeze eficient conținuturile de educație media la lecțiile de limba română, în clasa a VI-a.

La finalul instruirii, participantele au plecat acasă având o „viziune mai clară și mai competentă asupra procesului de integrare a conceptelor de educație media la disciplina limba română”.

Mariana Leancă, profesoară la Gimnaziul „Tudor Strișcă” din s. Satul Nou, r-n Cimișlia, a menționat că „valiza” de cunoștințe cu care pleacă de la instruire, în comparație cu cea cu care a venit, este mult mai mare. „Avem certitudinea că folosind noile metode învățate vom dezvolta spiritul critic al elevilor, învățându-i să distingă adevărul de minciună. Totodată, am conștientizat că cunoașterea noilor tehnologii ne face mai autentici și mai credibili în fața elevilor, pentru că în acest mod noi mergem în pas cu ei. Deja nu avem dreptul să spunem că nu știm ce înseamnă gamificare sau inteligență artificială”, a spus profesoara.

Ala Morcov, profesoară la liceul „Ion Creangă” din satul Coșnița, r-n Dubăsari, a recunoscut că după prima formare a rămas cu anumite semne de întrebare referitoare la știri și calitatea acestora. „Acum am primit multe răspunsuri la întrebările care mă frământau. În plus, am descoperit inteligența artificială și posibilitățile acesteia, pe care, cu siguranță, le vom utiliza la lecții”, a spus profesoara. Colega sa de la aceeași instituție, Eudochia Cibuc, a fost impresionată de tehnicile și metodele interactive utilizate, care o vor ajuta să facă lecțiile de limba română mult mai interesante.

Prima instruire în cadrul Programului privind integrarea conținuturilor de educație media la disciplina limba română, în clasa a VI-a, a fost organizată în perioada 8-10 septembrie 2023.

Programul de formare este parte a proiectului „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, implementat de CJI în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ).

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy