CJI a lansat primul raport de monitorizare a mass-mediei în campania electorală pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023. Constatări și recomandări

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a lansat vineri, 13 octombrie, primul raport de monitorizare a mass-mediei în campania electorală pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023. CJI a monitorizat principalele buletine de știri a zece posturi de televiziune: Moldova 1, TVR Moldova, Jurnal TV, Pro TV Chișinău, TV8, Cinema 1, ITV, Orizont TV, Vocea Basarabiei TV și Exclusiv TV.

Cele zece posturi de televiziune au fost selectate în baza mai multor criterii, cum ar fi audiența și impactul, forma de proprietate publică sau privată și limba difuzării română sau rusă.

„În cadrul acestei monitorizări, accentul este pus pe analiza calitativă, dar asta nu înseamnă că nu am numărat citate, accesul direct și indirect al concurenților electorali în știri. Scopul și obiectivele proiectului nostru a fost să monitorizăm și să informăm publicul cu privire la comportamentul mass-media în campania electorală și cu privire la accesul concurenților electorali la mass-media. Am analizat tendințele reportericești care pot afecta performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi publicului informații veridice, echidistante și pluraliste”, a precizat Nadine Gogu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, în conferința de presă în care au fost prezentate concluziile raportului.

Astfel, CJI a analizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la cele zele posturi de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. Materialele au fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid/concurent electoral.

Primul raport de monitorizare cuprinde perioada 1-11 octombrie, fiind constatate următoarele tendințe.

  • Postul public de televiziune Moldova 1 a reflectat scrutinul corect și echidistant,  oferind acces egal în știri majorității concurenților electorali, fără a favoriza sau defavoriza evident vreunul dintre ei.
  • Postul TVR Moldova a oferit spațiu de emisie pentru majoritatea concurenților electorali, pe care i-a reflectat echilibrat și nepărtinitor, cu excepția partidelor Șansă și Renaștere prezentați mai mult în lumină ușor negativă.
  • Jurnal TV a reflectat obiectiv și nepărtinitor campania electorală, acoperind activitățile majorității concurenților electorali, pe care i-a tratat egal și nepărtinitor.
  • Postul Pro TV Chișinău a reflectat neutru activitățile majorității concurenților electorali, fără abateri grave de la prevederile deontologice și fără a-i pune în lumină pozitivă sau negativă.
  • TV8 s-a implicat sporadic în reflectarea campaniei electorale, oferind acces în știri unui număr limitat de concurenți electorali. Materialele electorale au fost imparțiale și nu au favorizat vreun concurent electoral în detrimentul altuia.
  • Cinema 1 a asigurat spațiu de emisie pentru majoritatea candidaților și concurenților electorali în funcție de evenimentele electorale. Cinema 1 l-a favorizat ușor pe Ion Ceban prin materialele difuzate în perioada de monitorizare.
  • ITV a reflectat evenimentele cu implicarea majorității concurenților electorali, favorizând în mod evident candidații Partidului Șansă și pe cei ai Partidului Renaștere prin maniera tendențioasă de prezentare.
  • Orizont TV a favorizat Partidul Șansă prin numărul mare de materiale în care reprezentanții acestei formațiuni au fost subiecți de știre și prin atitudinea părtinitoare în reflectarea activităților candidatei partidului la funcția de primar al municipiului Chișinău.
  • Vocea Basarabiei TV a oferit acces în știri unui număr mic de concurenți electorali, reflectând campania neutru, fără a fi observată tendințe de favorizare sau defavorizare a concurenților.
  • Exclusiv TV nu a reflectat subiectele cu caracter electoral direct și respectiv nu a oferit acces în știri concurenților electorali.

Între altele, CJI recomandă radiodifuzorilor să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie conformă cu normele legale și ale Codului deontologic al jurnalistului. Totodată, CJI recomandă Consiliului Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se autosesiza și a evalua dacă posturile de televiziune monitorizate au respectat dreptul cetățenilor la o informare completă, obiectivă şi veridică, dar și dreptul concurenților electorali de a avea acces egal la mass-media.

Monitorizarea este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Marii Britanii la Chișinău și implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor.

Loading

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy