Comportamentul mass-media și al jurnaliștilor pe Facebook în alegerile prezidențiale: favorizarea unor candidați, criticarea altora, diaspora și comsomolul

Primul tur al alegerilor prezidențiale a fost un subiect abordat pe larg pe rețelele sociale atât de instituții media, cât și de jurnaliști care activează în cadrul acestora, conform unui studiu lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent și care a analizat paginile a cinci instituții media și 15 jurnaliști, în perioada 29 octombrie – 4 noiembrie. Potrivit datelor, mai mult de jumătate din totalul postărilor analizate au avut tematică electorală.

Cercetarea arată că cel mai mare număr de postări în perioada monitorizată a fost distribuit de postul de televiziune Primul în Moldova (487), fiind urmat de Agora.md (456), de pagina Primele Știri (441) ale canalului Prime TV, după care de Ziarul de Gardă (324 ) și, în final, de Комсомольская правда в Молдове (185).

Din numărul total de postări distribuite de Primul în Moldova, mai mult de jumătate (57%) au avut un caracter electoral și o tonalitate favorabilă candidatului Igor Dodon. Instituția a promovat buna organizare a alegerilor prezidențiale, atribuind acest merit Guvernului și autorităților publice. La fel, redacția a proiectat pe Facebook concurența dintre Igor Dodon și Maia Sandu, precum și scenariile pentru dezvoltarea țării în cazul câștigului unui sau altui candidat la postul de președinte.

Igor Dodon a fost promovat într-un volum generos de postări pe Facebook drept președintele tuturor, care menține relații diplomatice atât cu partenerii din Est cât și din Vest, care asigură stabilitate și dezvoltare economică țării, pensii și salarii mai mari etc. Pe de altă parte, Maia Sandu a fost atacată printr-un număr considerabil de postări în care este prezentată drept o candidată lipsită de valori, care va închide școlile și primăriile mici, care susține comunitatea LGBT și participă la marșurile acesteia și altele.

O retorică similară au avut-o și Комсомольская правда в Молдове în postările saleDin numărul total de distribuiri, mai mult de jumătate (52%) au avut un caracter electoral în favoarea candidatului Igor DodonInstituția a mai promovat și narațiunea rusească anti-SUA, care indică asupra interesului Statelor Unite ca forțele de dreapta să câștige în Moldova, pentru a controla mai ușor situația în regiune.

Agora.md și Ziarul de Gardă au avut un comportament similar pe Facebook în preajma scrutinului, deși Agora.md a publicat mai multe postări cu un caracter non-electoral. Ambele instituții și-au îndemnat cititorilor să expedieze fotografii de la secțiile de votare din țară și de peste hotare, în ziua alegerilor, arătându-și predispunerea spre jurnalismul cetățenesc. O componentă comună a reflectării alegerilor de către Agora.md și Ziarul de Gardă vizează evenimentele din diasporă: modul de organizare, mobilizarea și atmosfera din secțiile de votare. Ambele instituții media au oferit spațiu tuturor concurenților competiției pentru postul de președinte, reflectând neutru spre pozitiv candidatura Maiei Sandu și neutru spre negativ pe cea a lui Igor Dodon.

Pagina de Facebook Primele știri a avut cel mai mic număr de postări cu caracter electoral în perioada monitorizată. Concurenților principali în cursă, Maia Sandu și Igor Dodon, li s-a oferit spațiu mult mai mare de promovare decât celorlalți candidați, fiind păstrată însă proporția numerică egală pentru fiecare în cei doi.

În ceea ce privește comportamentul jurnaliștilor pe Facebook, cei mai activi pe rețelele sociale au fost cei de la Ziarul de Gardă, fiind urmați de cei de la Agora.mdPrimele Știri și Комсомольская правда в Молдове, în timp ce jurnaliștii de la Primul în Moldova nu au distribuit nicio postare în preajma primului tur al alegerilor prezidențiale.

Jurnaliștii Agora.md și cei de la Ziarul de Gardă au distribuit articole de pe paginile oficiale ale instituțiilor media, în mare parte ce țin de electorală; și-au exprimat opiniile despre candidații înscriși în cursa electorală, accentuând atitudinea negativă față de Igor Dodon și neutră spre pozitiv față de Maia Sandu; și-au manifestat admirația față de diasporă, prin prezența masivă a oamenilor la vot. Jurnaliștii Primelor Știri au promovat munca din culisele redacției, rezultatele alegerilor, iar cei de la Комсомольская правда в Молдове au distribuit postări critice la adresa candidatei Maia Sandu, au prezentat date despre alegeri și au discutat despre comsomol.

Întrucât în Republica Moldova nu există deocamdată un ghid detaliat referitor la utilizarea rețelelor sociale de către profesioniștii din breaslă, care ar completa Codul deontologic al jurnalistului, cercetarea recomandă organizațiilor societății civile  să reconceptualizeze statutul rețelelor sociale în Codul deontologic al jurnalistului, ținând cont de oportunitățile și pericolele din mediul online. La rândul lor, jurnaliștii și instituțiile media sunt încurajate să respecte normele deontologice în reflectarea alegerilor inclusiv pe rețelele sociale. În continuare, atenție sporită trebuie acordată și dezvoltării gândirii critice a internauților, pentru a distinge procedeele de manipulare și dezinformare, inclusiv trollingul.

Raportul a fost realizat în cadrul proiectului  „Monitorizarea rețelelor sociale în alegeri”,  implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și finanțat de Departamentul de Stat al Statelor Unite ale Americii.  Opiniile, constatările și concluziile enunțate  țin de responsabilitatea CJI și nu reflectă în mod necesar viziunea Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy