Educația pentru media: O investiție în gândirea critică a noii generații

Într-o eră digitală în continuă schimbare, în care informația circulă rapid și nu întotdeauna transparent, capacitatea de a analiza, selecta și înțelege mesajele media devine esențială pentru formarea unor cetățeni responsabili și bine informați. Răspunzând acestei necesități, tot mai multe instituții de învățământ din Republica Moldova aleg să introducă în programul școlar disciplina opțională Educație pentru media.
Liceul Teoretic „Alexandru cel Bun” din or. Rezina și Liceul Teoretic „Al. Pușkin” din or. Fălești sunt două instituții în care Educația pentru media prinde rădăcini. Aici, elevii din clasele primare și gimnaziale au avut prilejul ca în anul de studii 2024–2025 să-și dezvolte gândirea critică, să înțeleagă cum funcționează mass-media și rețelele sociale, să învețe să pună întrebări și să distingă informația reală de cea manipulatoare.
Experiența acestor două instituții demonstrează că disciplina Educație pentru media este nu doar una atractivă, ci și utilă pentru elevi, care, de altfel, singuri recunosc acest fapt. Ei au dobândit competențe necesare pentru a înțelege lumea digitală, a învăța să pună întrebări și a se proteja de informațiile false.
Liceul Teoretic „Alexandru cel Bun” din or. Rezina – educația media este o necesitate
În anul de studii 2024–2025, la Liceul Teoretic „Alexandru cel Bun” din or. Rezina, aproximativ 80 de elevi de la treapta primară au studiat disciplina opțională Educație pentru media. În vara anului 2024, învățătoarele Olga Covbasa și Alexandra Tuluc au urmat un program de instruire la treapta primară, după care s-au angajat să transmită bagajul de cunoștințe acumulat și discipolilor lor.
După un an de predare a cursului, învățătoarea Olga Covbasa susține că „Educația pentru media este mai mult decât o disciplină nouă – este o necesitate într-o lume digitală mereu în schimbare. Elevii învață nu doar cum să folosească tehnologia, ci și cum să gândească critic. Aceștia au manifestat interes pe parcursul întregului an de studii, fapt care demonstrează importanța și utilitatea acestui curs, care conține subiecte foarte actuale”, susține învățătoarea.
La rândul ei, Alexandra Tuluc afirmă că „a observat o schimbare pozitivă în modul în care elevii analizează informația. Întrebările lor sunt mai bine formulate, iar curiozitatea față de cum funcționează tehnologiile s-a accentuat”, spune ea.
Această experiență a fost reflectată și în aprecierile elevilor. La final de an, aceștia au remarcat că „Educația pentru media este o disciplină interesantă și necesară”, „subiectele discutate sunt importante și actuale”, „conținutul manualului este pe înțelesul lor – distractiv și interesant, cu imagini clare și calitative, dar, în același timp, este și educativ”.
Eleva clasei a IV-a, Damiana Pozdîrcă, susține că „i-au plăcut subiectele despre calculatoare, în mod special, când acestea au apărut și cum pot fi folosite”. Colegul ei, Vladislav Laci, a fost și el impresionat de „studierea gadgeturilor, în special, de elementele de bază ale computerului”.

Liceul Teoretic „Al. Pușkin” din or. Fălești – elevii au învățat să pună întrebări
La Liceul Teoretic „Al. Pușkin” din or. Fălești cu predare în limba rusă, educația media este la ea acasă de mai mulți ani, în special, la treapta liceală. Însă în anul de studii 2024-2025, profesoarele Gabriela Diaciuc și Tatiana Filipova au predat disciplina Educație pentru media și la treapta de gimnaziu, după ce în luna septembrie 2024 au participat la un program de instruire în domeniul educației media, organizat de CJI la Bălți. Astfel, în anul de studii care a trecut, aproximativ 100 de elevi din clasele a VII-a și-au dezvoltat competențele de educație media și gândirea critică în cadrul disciplinei Educație pentru media.
La finalul anului, elevii au apreciat cunoștințele obținute în domeniu educației media și au remarcat interesul pentru noua disciplină studiată. Aceștia au menționat că acum privesc altfel sursele de informare, iar cel mai important, au învățat să pună întrebări, să se îndoiască, să caute confirmări sau să analizeze modul în care este prezentată informația în spațiul online.
„Am aflat cum funcționează știrile și rețelele sociale. A fost interesant să învăț să disting adevărul de fals. Cel mai mult mi-a plăcut tema despre influența mass-media asupra oamenilor”, spune eleva clasei a VII-a, Ecaterina Burlacu.
Violeta Doija susține că a fost impresionată de subiectele legate de siguranța online și cyberbullying. „Acum știu cum să mă protejez în mediul online”, spune eleva. Colega sa, Anastasia Ciobanu afirmă că i-a plăcut să învețe cum să verifice informațiile și să pună întrebări. „Acest lucru ne va fi util și în viață și în spațiul virtual”, spune eleva.
Profesoara Gabriela Diaciuc susține că sarcinile practice au fost cele mai interesante – analiza știrilor, discutarea diferitor trucuri publicitare, crearea propriilor produse media. „Aceste forme de lucru au ajutat elevii nu doar să-și consolideze cunoștințele teoretice, ci și să le confere o notă personală”, spune profesoara.
Dezvoltarea gândirii critice a devenit vizibilă chiar și în afara orelor de curs. „Profesorii altor discipline au remarcat că elevii au început să-și argumenteze mai des poziția, să-și exprime temeri întemeiate și să caute dialog. Acest lucru arată că disciplina Educație pentru media s-a dovedit a fi nu doar utilă, ci și un instrument eficient care contribuie la formarea unei personalități moderne și responsabile”, consideră profesoara.
Evident, gradul de percepție a conținuturilor a fost diferit de la elev la elev, la fel a variat și nivelul de implicare și interes. Cu toate acestea, chiar și cei care inițial au perceput lecțiile ca fiind ceva secundar, au început să observe că temele discutate au o legătură directă cu viața lor de zi cu zi. „În ansamblu, cursul le-a oferit elevilor nu doar cunoștințe, ci și abilitatea de a reflecta – iar aceasta este, probabil, una dintre cele mai importante competențe în secolul XXI”, afirmă Gabriela Diaciuc.
În 2024, profesoarele au participat la programele de formare în domeniul educației media la treapta primară în limba română, și, respectiv, la treapta gimnazială în limba rusă. Ulterior, acestea au ales să predea disciplina opțională Educație pentru media.
Activitățile de educație media sunt parte a proiectului „Reacționăm, expunem și acționăm împotriva dezinformării” (READ), implementat în comun de International Media Support (IMS) din Danemarca și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu susținerea financiară a Uniunii Europene.