Sfaturi de urmat pentru instituțiile media // Cum „împachetăm” rapoartele pentru a arăta impactul?

Jurnaliști de la mai multe instituții media, responsabili de scrierea și gestionarea proiectelor de presă, au discutat despre modul în care trebuie să „împacheteze” rapoartele pentru a prezenta audienței sau donatorilor rezultatele obținute într-un format cât mai accesibil, creativ și orientat spre evidențierea impactului.

În cadrul unei discuții informale, organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) pe 9 septembrie 2021, Angela Vacaru, specialistă regională în Monitorizare și Evaluare, Europa și Eurasia, din cadrul Internews, a vorbit jurnaliștilor despre importanța monitorizării și evaluării proiectelor de presă, astfel încât să arate impactul muncii pe care o fac.

Jurnaliștii au aflat cum să estimeze progresul, cum să identifice provocările și cum, într-un final, să prezinte performanțele obținute. Discuțiile s-au axat pe instrumentele de monitorizare și evaluare a rezultatelor, identificarea metodelor de măsurare și demonstrare a impactului.

„Aceste aspecte sunt extrem de importante pentru cei care susțin dezvoltarea presei independente în Republica Moldova, fie că este vorba de comunitatea de cititori sau de donatori. Analizând datele obținute în rezultatul monitorizării și evaluării proiectelor, donatorul își dă seama de reușita sau nereușita proiectului, de problemele sau provocările cu care se confruntă o instituție media sau alta și vede ce schimbări se produc în timp la nivel de societate”, a spus Angela Vacaru.

Ea a explicat de ce este atât de importantă monitorizarea și evaluarea. „În primul rând, pentru a vedea dacă mergem în direcția corectă, dacă ceea ce ne-am propus am realizat corect și eficient. Dar ceea ce este cel mai important și asupra cărora atenționează donatorii este efectul și impactul activităților realizate. Iar aici este și cea mai mare problemă. Donatorul vrea să afle mai multe despre rezultate și mai puțin despre activități, el vrea să afle cum ceea ce ați făcut a contribuit la schimbarea percepției în societate față de anumite probleme sau a dus la o schimbare de atitudine în raport cu o anumită chestiune. Este mai dificil, dar cu siguranță, nu imposibil”, este de părere Angela Vacaru.

În opinia ei, pentru ca monitorizarea să nu fie percepută ca ceva care consumă timp este important ca organizațiile de media să nu se gândească la indicatori doar când scriu proiecte sau când raportează. „Instituțiile de presă trebuie să aibă un sistem de monitorizare și evaluare bine pus la punct și să-și creeze un sistem propriu de indicatori pe care să-i urmărească regulat, indiferent de finanțările pe care le au. Astfel, își vor putea măsura „temperatura” zilnic sau o dată la trei-șase luni pentru a vedea ce schimbări se produc la nivel de redacție”, a spus Angela Vacaru.

Unii jurnaliști participanți la discuție au recunoscut că de felul în care se desfășoară monitorizarea și evaluarea proiectelor depinde modul în care sunt apreciate, de fapt, rezultatele unei instituții media.

„Noi, CU SENS, fiind mai noi pe piață avem o experiență mică în scrierea de proiecte. Respectiv, facem multe greșeli, nu întotdeauna înțelegem exact cerințele donatorilor. Însă astfel de evenimente ne vin în ajutor, sunt foarte utile, pentru că aflăm cum se văd lucrurile dintr-o parte. Cu siguranță, vom aplica în activitatea noastră ceea ce am învățat”, a spus Liuba Șevciuc, cofondatoarea proiectului media CU SENS.

„Subiectul discutat este unul foarte actual la Asociația Jurnaliștilor de Mediu, iar de monitorizarea, evaluarea și măsurarea impactului avem nevoie pentru a vedea cum reușim în realizarea strategiei noastre de dezvoltare. Am discutat din perspectiva așteptărilor unui donator, despre cum să facem rapoarte mai laconice, cum să integrăm creativ serii de date și cifre, dar și istorii de succes. Un moment foarte interesat a fost la partea de lecții învățate și provocări, despre care am aflat că sunt, poate, cele mai valoroase și așteptate într-un raport de proiect”, a menționat Lilia Curchi, directoarea executivă a Asociației Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic.

Acest eveniment este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, UK și implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice.

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy