Tabla interactivă – un suport modern pentru desfășurarea lecțiilor de Educație pentru media

Elevi și profesori de la trei instituții de învățământ se bucură de cele mai moderne tehnologii care pot exista într-o sală de clasă – tabla interactivă, explorând și descoperind în fiecare zi lucruri noi, care îi ajută să însușească temeinic disciplinele școlare. Este vorba de Gimnaziul din s. Brînzenii Vechi, raionul Teleneşti, Gimnaziul din s. Slobozia-Chişcăreni, raionul Sângerei și Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir” din mun. Chișinău, care au fost câștigătorii primei ediții a concursului național „Educaţia pentru media – prioritate în şcoala mea”, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în perioada 2020-2021.
La un an de la obținerea premiilor pentru eforturile depuse în dezvoltarea și promovarea disciplinei Educație pentru media, ne-am gândit să aflăm cum sunt folosite aceste instrumente electronice și ce beneficii le oferă profesorilor și elevilor în timpul lecțiilor.
Gimnaziul din s. Brînzenii Vechi, raionul Teleneşti
Galina Sîrbu, profesoară de limba rusă, care a coordonat activitățile de educație media la Gimnaziul din s. Brînzenii Vechi, premiantă în cadrul concursului, ne asigură că elevii sunt încântați de premiul obținut, iar tabla interactivă a devenit un suport foarte important în activitatea didactică. „O folosim zi de zi și nu doar la Educație pentru media, dar la toate lecțiile, pentru că ne ajută să interacționăm cu totul altfel decât am fost obișnuiți până acum. Cu această tablă interactivă lecțiile au devenit mai captivante. Inițial, nu știam cum s-o utilizăm, însă după lecții rămâneam în clasă și exersam împreună cu elevii. Suntem cu toții surprinși și intrigați de oportunitățile pe care ni le oferă. Grație acestei table desfășurăm lecțiile la un alt nivel: alegem materialul / conținutul de care avem nevoie direct de pe Internet, putem redimensiona (mări / micșora) imaginile, rezolvăm quiz-uri și alte jocuri educative, vizionăm și analizăm materialul într-un mod interactiv”, afirmă Galina Sîrbu.
Galina Sîrbu ne-a mărturisit și ce a determinat-o să predea disciplina Educație pentru media în școală. „Acum doi ani am fost provocată de copii să predau acest obiect. Am acceptat provocarea, pentru că este o disciplină care mă motivează în primul rând pe mine să fiu altfel, să percep informația din jur în mod critic. Prin exemplul meu îi învăț acest lucru pe părinți și pe copii. Anul acesta predau disciplina Educație pentru media în clasele a 3-a și a 7-a. Cu ajutorul tablei interactive monotonia discursului teoretic dispare!”, spune profesoara.
Gimnaziul din s. Slobozia-Chişcăreni, raionul Sângerei
Valentina Țurcan, directoarea Gimnaziului din s. Slobozia-Chişcăreni, spune că tabla interactivă îi motivează pe copii să descopere lucruri noi, captându-le atenția cu o mulțime de „trucuri” care în cazul unei table obișnuite sunt imposibile. „Premiul ce ne-a revenit – tabla interactivă – este meritul tuturor celor peste o sută de elevi care studiază la gimnaziul din localitatea noastră, așa cum fiecare a depus o părticică de suflet la concursul la care am participat”, afirmă Valentina Țurcan.
Deja de câțiva ani, la Gimnaziul din s. Slobozia-Chişcăreni se predă Educație pentru media, iar între timp atât profesorii, cât și elevii s-au convins că disciplina nu este un obiect clasic din programul școlar. „Este ceva cu totul nou, apropiat intereselor noastre. În plus, la această disciplină beneficiem și de manuale foarte bune. Între noi fie vorba, toți profesorii de la gimnaziul nostru și-ar dori așa model de manuale la obiectele lor”, afirmă Valentina Țurcan, precizând că profesorii de Educație civică, Dezvoltarea personală și diriginții se inspiră din manualele de Educație pentru media la lecțiile sau activitățile pe care le desfășoară.
Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir” din mun. Chișinău
Cristina Tătaru, profesoară la Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir” din mun. Chișinău, premiantă în cadrul aceleiași ediții a concursului, ne-a confirmat că premiul le este de mare ajutor elevilor. Profesoara îi încurajează să se implice și pe viitor în asemenea concursuri, care, în opinia ei, îi motivează să crească profesional. „Cu ajutorul tablei interactive lecțiile au devenit instantaneu mai atractive, iar durata de 45 de minute ne pare deja prea scurtă. Constat că elevii aveau nevoie de această «gură de aer» printre lecțiile zilnice. La început nu știau cum să folosească tabla interactivă, dar acum nu-și dau rând când vine vorba de lucru la ea. Copiilor le este interesant să fie participanți și creatori la lecțiile noastre de Educație pentru media. Cu așa dispozitive performante, lecțiile nu au cum să păstreze acel iz de tradiție”, spune profesoara.
Felicitări de Ziua Profesorului!
Cu prilejul Zilei Mondiale a Profesorului, sărbătorită tradițional pe 5 octombrie, aducem sincere felicitări și urări de bine tuturor cadrelor didactice, inclusiv celor care au devenit mesagerii gândirii critice în instituțiile de învățământ din Republica Moldova. Vă mulțumim, dragi profesori și profesoare, pentru dedicația și devotamentul pentru profesia aleasă, contribuția pe care o aduceți zi de zi la educarea și instruirea tinerei generații. Respect și pentru faptul că pe parcursul ultimilor șase ani sunteți alături de CJI pentru a aduce Educația pentru media în școală. Dacă suntem tot mai mulți din an în an, cu siguranță este şi meritul dumneavoastă!
Concursul „Educația pentru media – prioritate în școala mea” a ajuns la a treia ediție
Amintim că CJI a lansat a treia ediție a concursului „Educația pentru media – prioritate în școala mea” pentru a încuraja în continuare eforturile profesorilor de a educa elevii în spiritul gândirii critice. Dosarele pot fi depuse până pe data de 10 octombrie.
Concursul a fost organizat în cadrul proiectului „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și cu suportul financiar al Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ), în parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării al Republicii Moldova.