Ce sancțiuni riscă presa, inclusiv cea online, în cazul plasării publicității jocurilor de noroc?
Întrebare: Redacția noastră produce conținut pe care îl difuzăm atât la TV, cât și pe website-ul nostru. Din greșeală, unul dintre angajații care se ocupă de materialele publicitare pe site a plasat o reclamă a unui cazino online. Recent, am fost contactați de Poliție în vederea documentării cazului.
Ce sancțiuni prevede legea pentru astfel de acțiuni? Cine trebuie să suporte consecințele juridice: angajatul care a plasat nemijlocit publicitatea sau instituția mass-media?
Răspuns: Începând cu 1 ianuarie 2022, publicitatea jocurilor de noroc, inclusiv a loteriilor, cazinourilor și a pariurilor la competițiile și evenimentele sportive, nu mai este permisă. Interdicția este rezultatul unor amendamente prin care a fost modificată legea ce vizează organizarea jocurilor de noroc, cea ce se referă la publicitate, precum și două coduri: al serviciilor media audiovizuale și contravențional.
Amplasarea sau difuzarea, inclusiv în mediul online, a publicității prin care sunt promovate sau stimulate jocurile de noroc, anumite pariuri ori, în general, activități din domeniul jocurilor de noroc constituie fapte sancționate de lege (a se vedea articolul 277/1 alin. (5) al Codului contravențional).
Ce sancțiuni pot urma și în raport cu cine?
Legea contravențională instituie trei categorii de sancțiuni ce pot fi aplicate în cazul în care pe website-ul unei instituții mass-media apare publicitate a serviciilor unui cazino online. Este vorba despre:
- Amendă de la 3.000 la 6.000 de lei aplicată persoanei fizice;
- Amendă de la 6.000 la 9.000 de lei aplicată persoanei cu funcție de răspundere;
- Amendă de la 10.000 la 15.000 de lei aplicată instituției mass-media (persoanei juridice) cu privarea, în mod obligatoriu, a acesteia de dreptul de a desfășura o anumită activitate pe un termen de la șase luni la un an.
Răspunderea va surveni anume în raport cu instituția mass-media în cazul în care:
- a) Va fi constatat că instituția media a încălcat dispozițiile directe ale legii ce stabilesc interdicția de a publica publicitate a jocurilor de noroc;
- b) Publicarea publicității a fost făcută în interesul instituției mass-media de către o persoană împuternicită cu funcții de conducere, care a acționat independent sau ca parte a unui organ al redacției;
- c) Publicarea publicității a fost admisă, autorizată sau aprobată de către persoana împuternicită cu funcții de conducere;
- d) Fapta a fost săvârșită din cauza lipsei de supraveghere și control din partea persoanei împuternicite cu funcții de conducere (ex: redactorul-șef).
Este bine de știut că o persoană fizică din cadrul unei instituții mass-media se consideră împuternicită cu funcții de conducere dacă are cel puțin una din următoarele funcții:
- a) de reprezentare a instituției media;
- b) de luare a deciziilor în numele redacției;
- c) de exercitare a controlului în cadrul instituției de presă.
ATENȚIE! Potrivit legii, răspunderea contravențională a instituției mass-media (persoanei juridice) nu exclude răspunderea persoanei fizice (angajatul redacției care nu deține funcții de conducere și care a plasat publicitatea) sau, după caz, a persoanei cu funcție de răspundere pentru contravenția săvârșită (ex: directorul sau redactorul-șef).