Instruire CJI: Profesoarele care integrează conținuturi de educație media la limba engleză în clasa a X-a și-au dezvoltat noi competențe media
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în parteneriat cu DW Akademie, a organizat o nouă instruire pentru profesoarele din cadrul a 11 instituții de învățământ, care în anul de studii 2024-2025 implementează Programul privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinei limba engleză, în clasa a X-a. Instruirea s-a desfășurat la Chișinău în perioada 22-24 noiembrie 2024, cu acordul Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova.
Cristina Leva, ofițeră de proiecte a DW Akademie în Republica Moldova, a evidențiat importanța promovării unei educații de calitate. „O educație bună nu este doar atunci când elevii ies de la ore cu cunoștințe și abilități noi, dar și atunci când profesorii sunt satisfăcuți de ceea ce realizează în cadrul lecțiilor. În rezultatul implementării programului ne așteptăm să vedem nu doar un grad mai mare de satisfacție în rândul elevilor, dar și al dvs. Experții noștri vă vor ghida timp de trei zile, astfel încât să integrați eficient elementele de educație media la limba engleză”, a spus Cristina Leva.
Scopul celui de-al doilea program de formare a fost de a dezvolta competențele media ale profesoarelor implicate în realizarea programului și a le îndemna să aplice în procesul educațional noi tehnici și metode de predare interactivă în semestrul II al anului.
Formarea comunității de învățare a fost succedată de un schimb util de experiență despre practicile de infuzare a conceptelor de educație media la limba engleză utilizate de la începutul anului de studii, în context fiind evaluate proiectele didactice utilizate în primul semestru al anului.
Împreună cu formatoarea Natalia Grîu și managerul proiectului Educație pentru media din Lituania, Arminas Varanauskas, profesoarele au învățat și experimentat diverse conținuturi media, valorificând creativ resursele educaționale disponibile. Lucrând în grupuri, au identificat cele mai eficiente metode, conținuturi și produse media, care să satisfacă așteptările și interesele elevilor din clasa a X-a. Au învățat care sunt tehnicile de realizare a reclamelor vizuale și cum acestea pot influența percepția consumatorilor, cum poate fi create produse media cu ajutorul publicității native, cum poate fi utilizată etic inteligența artificială în îmbunătățirea capacităților de învățare ale elevilor.
Profesoarele au asimilat noțiuni media noi, au realizat materiale video pentru a facilita înțelegerea conținutului de lecții inovative și au lucrat la elaborarea de proiecte didactice la limba engleză care conțin elemente de integrare media. Acestea vor fi testate în semestrul II în 11 instituții de învățământ de pe întreg teritoriul țării, ca parte a exercițiului de pilotare realizat în coordonare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.
Atât sesiunile teoretice, cât și cele practice au urmărit scopul de a ajuta cadrele didactice să infuzeze eficient conținuturile de educație media la lecțiile de limba engleză, în clasa a X-a.
La finalul instruirii, participantele au plecat acasă cu convingerea că „Programul de integrare a conținuturilor de educație media la limba engleză în clasa a X-a este unul binevenit, având în vedere că aduce calitate și relevanță în educație”.
Aliona Meriacre, profesoară la Liceul Teoretic Republican „Aristotel”, din Chișinău susține că „instruirea a oferit profesoarelor oportunitatea de a dezvolta și implementa metode și tehnici inovative de predare-învățare-evaluare aliniate la nevoile și interesele actuale ale elevilor”. „Am explorat teme moderne, precum publicitatea nativă, greenwashing-ul sau știrile false, fapt care ne va permite să ajutăm discipolii noștri să distingă informațiile autentice de cele manipulatoare și să adopte o atitudine conștientă și responsabilă față de media. Astfel, vom contribui la dezvoltarea competențelor de gândire critică a elevilor și îi vom determina să fie responsabili în raport cu informațiile pe care le consumă”, a menționat profesoara.
Ludmila Macovei, profesoară la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Căușeni, consideră că „experiența de învățare în cadrul instruirii a fost una inedită, iar participantele au reuşit să obțină noi cunoştințe într-un mod constructiv și participativ”. „Acestea au fost relaționate la subiectul publicității native și greenwashing-ului. Am învățat cât este de importantă utilizarea inteligenței artificiale pentru crearea de conținut media relevant şi cum stabilim eficient criteriile de căutare a informațiilor”, a spus profesoara.
Oxana Ungur, profesoară la Liceul Teoretic „Miron Costin” din Florești, spune că instruirea a reprezentat o platformă de conlucrare, cooperare și realizare de conținut la lecțiile de limbă engleză. „Am lucrat cu toții productiv realizând și prezentând proiecte didactice și produse, care vor fi implementate pe parcursul celui de-al doilea semestru al anului de învățământ 2024-2025. Cunoștințele acumulate ne vor ajuta să instruim elevii să depisteze manipularea și să se informeze din surse veridice. De asemenea, am aflat cum putem folosi unele platforme și instrumente de colectare a produselor digitale ale elevilor precum Muzeul virtual, care este o alternativă a platformei Padlet. Cu siguranță, acest proiect este menit să ajute atât profesorii, cât și elevii să-și dezvolte gândirea critică și să le deschidă noi orizonturi ale cunoașterii”, a precizat profesoara.
În anul de studii 2023-2024, Programul privind integrarea conținuturilor de educație media a fost implementat la disciplina limba română, în clasa a VI-a.
Programul de formare este parte a proiectului „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, implementat de CJI în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania (BMZ). Programul este implementat cu acordul Ministerului Educației și Cercetării.