Peste 100 de angajați și angajate din sistemul educațional din mun. Chișinău au învățat cum să faciliteze interacțiunea cu mass-media
Ce este media și social media, cum abordăm critic informația, care sunt regulile de publicare a fotografiilor, cum combatem dezinformarea, ce instrumente utilizăm pentru a comunica eficient cu mass-media sau cum interacționăm cu jurnaliștii – aceasta sunt doar câteva dintre subiectele abordate în cadrul a două ateliere de informare, desfășurate pe 18 septembrie și, respectiv, 20 septembrie, cu participarea a peste 100 de angajați și angajate din sistemul educațional din mun. Chișinău – directori și directori adjuncți ai instituțiilor de învățământ pre-școlar și pre-universitar.
Evenimentele au fost organizate de Direcția Generală Educație, Tineret și Sport (DGETS) a mun. Chișinău în parteneriat cu Centrul pentru Jurnalism Independent. Formatoarea celor două ateliere a fost experta în comunicare Natalia Porubin.
Viorica Negrei, șefa adjunctă a DGETS, a evidențiat importanța comunicării eficiente pentru asigurarea vizibilității instituțiilor de învățământ. „Una din problemele pe care le-am identificat în ultimii ani în activitatea instituțiilor de învățământ este modul de comunicare cu mass-media. De multe ori, lipsa experienței în interacțiunea cu mass-media își spune cuvântul, iar evenimentul nostru urmărește scopul de a găsi soluții la situațiile de criză. De asemenea, în contextul extinderii spațiului informațional, s-a extins și interesul pentru educația media. Odată cu dezvoltarea rețelelor sociale cu toții dorim să fim văzuți și auziți, dar există reguli și limite care trebuie respectate pentru ca instituțiile de învățământ pe care le reprezentați să aibă o imagine pozitivă în societate. Realitatea de astăzi este că cine nu comunica, nu există”, a spus Viorica Negrei.
Mariana Tabuncic, manageră de program CJI, a menționat colaborarea și interacțiunea pe care Centrul o are în ultimii ani cu sistemul educațional în contextul predării în școală a disciplinei opționale Educație pentru media. „De 7 ani, Educația pentru media este parte integrantă a programului școlar, timp în care peste 16.000 mii de elevi și eleve au învățat cum să se comporte în spațiul online, cum să se informeze din surse credibile sau cum să evite capcanele din mediul virtual. Educația pentru media este și despre comunicare, iar în acest context este important să conștientizăm cu toții cât de importantă este astăzi comunicarea și cum putem folosi eficient această resursă pentru a crea o imagine pozitivă instituției de învățământ”, a spus Mariana Tabuncic.
În prima parte a atelierului, formatoarea Natalia Porubin a explicat participanților ce este dezinformarea, manipularea și cum abordăm critic informațiile din mediul online. „Orice știre trebuie trecuta prin filtrul vigilentei. Cu toții ne simțim vulnerabili, în special în timpul crizelor, însă înainte de a da like, de a distribui sau a transmite informațiile vecinilor trebuie să ne asigurăm că știrea este veridică. În caz contrar, contribuim cu toții la perpetuarea falsurilor mediatice”, a spus experta.
A doua parte a discuțiilor s-a axat pe comunicarea cu mass-media. Formatoarea a oferit un set de instrumente care pot fi utilizate de către instituțiile de învățământ în cadrul comunicării cu mass-media, ce reprezintă postările pe social media și cum putem folosi eficient acest instrument pentru a interacționa cu publicul. „Atunci când organizați un eveniment pentru presă, stabiliți care subiect ar putea reprezenta interes pentru media. Totodată, țineți cont de faptul că trebuie să prezentați evenimentul frumos, cu subiecte interesante, pentru ca presa vrea povești frumoase. Cu toții ne dorim ca despre educație să nu se vorbească doar în context negativ, iar asta depinde inclusiv de dvs. De asemenea, este foarte important ca atunci când discutați cu presa în cazul unor situații de criză discursul dvs. să fie cât mai exact și cu propoziții scurte. Astfel, veți exclude posibilitatea ca frazele dvs. să fie rupte din context”, a fost una din recomandările expertei Natalia Porubin.
Participații la cele două ateliere de discuții au apreciat importanța subiectelor abordate, conștientizând cât este de important să te informezi din surse credibile, să știi cum să comunici cu elevii, părinții, colegii în situații de criză și, nu în ultimul rând, cum să ai o colaborare eficientă cu mass-media în beneficiul instituției de învățământ.
Andrian Topal, managerul instituției Gimnaziul 49, Chișinău:
„Mă bucur pentru oportunitatea de a participa la această instruire. Au fost foarte multe informații utile, îndeosebi, pentru managerii care dispun de o experiență mică de conducere a unei instituții de învățământ. Chiar dacă nu se întâmplă să avem apariții frecvente în presă, pentru fiecare dintre noi este important să știm cum să facem față provocărilor ce țin de abuz, violență, divulgarea datelor cu caracter personal ale copiilor. Au fost aduse exemple relevante care mă vor ajuta să fac față provocărilor pe care le întâlnesc în activitatea managerială”.
Ludmila Tatarciuc, Liceul Teoretic Natalia Gheorghiu, Chișinău:
„Zilnic ne confruntăm cu diverse probleme ce țin de relațiile de comunicare cu elevii, profesorii, părinții. Discuția de astăzi m-a ajutat să înțeleg cât este de important să poți prezenta corect o informație, să poți asculta și să poți transmite, la rândul tău, informația mai departe. De multe ori, informația care ajunge la noi poate fi distorsionată, scoasă din context, interpretată în așa fel ca să trezească panică, șoc. În calitate de manageri cu funcții și responsabilități decizionale este foarte important să poți lua decizii corecte. Iar pentru aceasta, se cer cunoștințe și abilități în domeniul media. O regulă de aur pe care am învățat-o la acest training este să mă exprim cât mai clar, laconic, astfel încât să fie dificil de a scoate frazele din context, să verific informația din mai multe surse și să caut sursa primară de informație. Mi-a plăcut că pe lângă informația teoretică, au fost prezentate și exemple practice, materiale video, pe care le-am analizat pentru a înțelege unde au fost comise anumite greșeli și cum pot fi evitate asemenea situații”.
Ana Vataman, director-interimar, Școala primară nr. 82, Chișinău:
„Relațiile dintre elev-profesor-părinte au devenit foarte intense în ultimul timp și o comunicare eficientă depinde de fiecare dintre aceste părți. Cu toții ne confruntăm astăzi cu un exces de informații, căreia nu știm cum să-i facem față. Dar în cazul în care știi ce este gândirea critică, ai noțiuni elementare și poți să selectezi informațiile importante de cele mai puțin importante, cele care au la bază surse concrete de cele care sunt scrise fără a cita vreun nume / adresă, cele care informează de cele care dezinformează sau manipulează, cu siguranță, ești mai bine informat și poți învăța aceste lucruri și pe alții”.
Radusea Castraveţ, grădinița-creșă 44, Chișinău:
„Discuțiile de astăzi au fost foarte utile și actuale ținând cont de provocările cu care ne confruntăm deseori în comunicarea instituțională atât cu părinții, cât și cu presa. De aceea, este foarte important să știm cum comunicăm și ce comunicăm. Prin urmare, am însușit multe reguli de comunicare cu presa și cu actorii educaționali, care cu siguranță ne vor fi de ajutor în activitatea noastră”.
Atelierele au fost organizate în cadrul proiectului „Consolidarea rezilienței societății la dezinformare prin conținut media profesionist și instrumente inovatoare”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul Institutului pentru Raportare despre Război și Pace (IWPR), în perioada august 2023-februarie 2024.